01.03.2019
indeks

Sakata przyspiesza. Aktualnie zwiększyła liczbę dystrybutorów
Nowe gatunki, szersza oferta odmian, większa liczba dystrybutorów nasion, to tylko niektóre kierunki rozwoju, które wdraża w naszym kraju firma Sakata. Szczegóły wprowadzanych zmian zdradza portalowi e-warzywnictwo.pl Klaudia Horlop, Business Area Manager na Polskę, Kraje Bałtyckie, Słowację oraz Węgry.

Klaudia Horlop, Business Area Manager na Polskę, Kraje Bałtyckie, Słowację oraz Węgry

Marcin Bartczak (M.B.): Na stronie internetowej Sakata Seed Corporation z siedzibą w Jokohamie czytamy, iż firma stawia sobie wyzwania, aby stać się liderem w branży oferując produkty innowacyjne, jakościowe i niezawodne. Obserwując rynek nasienny widzę, że ostatnie lata to znaczny progres spółki na rynku polskim. Jeszcze do niedawna Sakata kojarzona była głównie z brokułem a dziś: burak ćwikłowy, kapusty, ogórki, pomidory, cebula i… No właśnie nasiona ilu gatunków warzyw oferują Państwo aktualnie w Polsce. Ile odmian warzyw polowych jest w ofercie?

Klaudia Horlop (K.H.): Obecnie firma Sakata oferuje nasiona około 24 gatunków warzyw na rynku polskim. Globalnie posiadamy ich znacznie więcej, jednakże nie wszytki grupy warzyw są uprawiane w Polsce. Aktualnie katalog główny zawiera 150 odmian, przede wszystkim odmian warzyw polowych. Dodatkowo klienci mogą zdobyć informacje z broszur dotyczących odmian pomidora, cebuli oraz buraka ćwikłowego. W najbliższym miesiącu ukaże się dodatek o nowościach wchodzących w obecnym sezonie na rynek Polski.

Bardzo cieszy mnie wiadomość, iż klienci widzą w nas partnera godnego zaufania, nie tylko przy wyborze odmian brokułu. Zeszłorocznym hitem okazała się kapusta pekińska Kiseki F1, która nadal pięknie i przede wszystkim “zdrowo” przechowuje się w chłodniach. Cieszą również bardzo dobre opinie ogórka Marvi F1, który zdrowotnością i wydajnością podbił serca producentów w ubiegłym sezonie.

M.B.: Jakie zmiany – poza szerszą ofertą – w najbliższym czasie, w roku 2019 firma będzie wdrażała w Polsce? W ostatnich tygodniach docierają do portalu e-warzywnictwo.pl zapytania, w których Czytelnicy serwisu pytają o działalność na rynku polskim, a dokładniej o jej sieć dystrybucji nasion. Ponoć została, zostanie ona znacznie zmieniona? Jeżeli tak to jak?

K.H.: Firma cały czas się rozwija, i jak inne wprowadza zmiany mające na celu pomóc w dotarciu do większej liczby rolników. Sakata, jest firmą japońską z długimi tradycjami na świecie, w Polsce działa od ponad 20 lat. Na terenie Polski w ubiegłym roku do zespołu dołączyła Karolina Marzecka, która zajmie się głównie nadzorem prób hodowlanych. Obecnie poszerzyliśmy również bazę naszych dystrybutorów. Są oni rozmieszczeni praktycznie w każdym rejonie Polski i będą już wkrótce Państwu oferować pełny asortyment nasion firmy Sakata. Klienci powinni odczuć pozytywne efekty zmian w postacie większej dostępności naszych nasion wszystkich gatunków warzyw.

Z racji powiększonego zespołu dystrybutorów w Polsce, będziemy mogli lepiej dotrzeć do obecnych i przyszłych klientów firmy, oferując im obsługę wysokiej jakości.

M.B.: Czy może Pani wymienić jaka firma w jakim rejonie będzie dystrybutorem nasion warzyw hodowli Sakata?

K.H.: Klienci powinni szukać naszych produktów w lokalnych sklepach, tak jak do tej pory. W przypadku braku możliwości zakupu nasion serdecznie proszę o kontakt, wówczas indywidualnie będziemy przekierowywać i doradzać, gdzie najbliżej można uzyskać informacje lub dokonać zakupu naszych nasion. Informacje o tym, kto jest dystrybutorem w danym rejonie możecie Państwo uzyskać kontaktując się bezpośrednio z firmą Sakata. Wiadomość o dystrybucji naszych nasion na pewno pojawi się również u poszczególnych dostawców.

M.B.: Jaki te zmiany będą miały wpływ na dostępność nasion uznanych już na rynku odmian oraz nowości z Państwa oferty? Czy producenci mogą spać spokojnie?

K.H.: Zmiany w systemie dystrybucji mają zapewnić klientom lepszą dostępność nasion Sakata, oraz przybliżyć lokalnie Państwu nasze portfolio. Producenci jak najbardziej mogą spać spokojnie, firma powiększa zakres działalności i obszar działania. W planach mamy na ten rok kilka spotkań, pokazów polowych w rożnych rejonach Polski wiec myślę, że będzie to doskonała okazja, aby poznać lepiej nasz asortyment oraz nas samych.

M.B.: W ofercie firmy są arbuzy i melony. Czy jest zainteresowanie polskich handlowców, producentów tymi gatunkami? Czy Japończycy przypuszczają, że ociepleni klimatu pomoże w rozwoju rynku tych gatunków w Polsce?

K.H.: Tak, firma posiada szerokie portfolio tych gatunków, cieszą się one ogromnym powodzeniem w ciepłych rejonach świata. W Polsce zainteresowanie uprawą arbuza rośnie ku zdziwieniu z roku na rok. Arbuz Crisped przypadł do gustu producentom z Małopolski, a w woj. lubelskim możemy znaleźć melona. Są to jednak niszowe uprawy, nasz klimat na szeroką skalę uprawy tych gatunków jest zbyt kapryśny – czasami lato jest zbyt zimne w wielu rejonach Polski, pomimo lekkiego ocieplenia w ostatnich dwóch latach. Do uprawy arbuza ,oprócz słońca na pewno potrzebny jest dobry system nawadniania. Praktyka pokazała, że polski arbuz – wyhodowany z naszych nasion – wyróżniał się wspaniałym smakiem.

M.B.: Na które gatunki w najbliższych latach będą Państwo kładli największy nacisk

K.H.: W najbliższych latach będziemy skupiać się zarówno na warzywach polowych, jak i szklarniowych. Sakata od wielu lat prowadzi hodowlę nasion pomidorów szklarniowych. Mamy bardzo dobre odmiany pomidorów “specjalistycznych”, takich jak mini śliwka czy różowy koktajlowy. Na pewno skupiać się będziemy na burakach ćwikłowych, poszerzając ofertę o odmiany o dużej zdrowotności. Jako leader w brokule będziemy również kładli nacisk na nowe kreacje hodowlane oraz na promocję tego warzywa wraz z Stowarzyszeniem Promocji Brokułu.

Dziękuję za rozmowę.

dr inż. Marcin Bartczak


Poleć tę stronę znajomemu

Twój email:
Twoje imię:
Email znajomego:

Błąd wprowadzonych danych.