Aktualności
Produkcja ekologiczna jest odpowiedzią na zmieniającą się strukturę popytu na rynku
i rosnącą świadomość konsumentów. Zwiększająca się dostępność certyfikowanej żywności oraz coraz większe zainteresowanie konsumentów zakupem produktów ekologicznych bardzo korzystnie przekładają się na jej rozwój. Konsument coraz częściej stwierdza, że to właśnie żywność powstała w warunkach jak najbardziej zbliżonych do naturalnych spełnia jego oczekiwania.
Kluczowe informacje o żywności ekologicznej
Certyfikowany produkt ekologiczny – przy jego wytworzeniu stosuje się wysokie unijne standardy produkcji, jest oznakowany logo produkcji ekologicznej UE.
Lista producentów posiadających certyfikaty jest dostępna na stronie internetowej Inspekcji Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych (IJHARS). Produkt ekologiczny jest produkowany bez użycia syntetycznych nawozów i pestycydów, bez GMO, z poszanowaniem środowiska naturalnego i dobrostanu zwierząt.
Działania Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi w obszarze informacji i edukacji nt. produkcji ekologicznej realizowane są na rynku krajowym na kilku płaszczyznach. Dedykowane przekazy kierowane są zarówno do rolników/producentów jak i do konsumentów, również do dzieci.
Działania skierowane do producentów mają na celu zwiększanie zainteresowania rolnictwem ekologicznym i produkcją ekologiczną, z przekazaniem jasnych wskazówek, przepisów, know-how oraz przedstawieniem dobrych praktyk. W tych projektach informacja i edukacja w zakresie zasad produkcji ekologicznej to budowanie rozbudowanych przekazów z konkretnymi wskazówkami dla wszystkich zainteresowanych.
Konsumentów, w tym dzieci, uświadamiamy o szeregu informacji, jakie komunikuje logo produkcji ekologicznej, oraz zachęcamy do zwracania uwagi na informacje zawarte na opakowaniach produktów spożywczych.
Kampania skierowana jest do konsumenta krajowego i ma na celu upowszechnianie wiedzy o systemie ekologicznej produkcji żywności. Intensywne, ogólnopolskie projekty mające na celu promocję, informację i edukację w zakresie żywności ekologicznej prowadzone będą m. in. w telewizji, radiu, internecie, w tym w social mediach, oraz z wykorzystaniem działań outdoorowych. W prowadzonej kampanii przekonujemy konsumentów, że ich wybór ma ogromne znaczenie. Edukujemy w zakresie świadomych decyzji zakupowych i komunikujemy, czym jest certyfikowany produkt ekologiczny.
Znakowanie żywności logo produkcji ekologicznej
Logo produkcji ekologicznej Unii Europejskiej to połączenie dwóch symboli: flagi europejskiej oraz liścia, który symbolizuje naturę i ideę zrównoważonego rozwoju.
Logo produkcji ekologicznej UE umożliwia konsumentom łatwe rozpoznawanie produktów ekologicznych i gwarantuje rolnikom ochronę ich interesów przy wprowadzaniu produktów do obrotu w całej UE. Powyższe logo daje konsumentom gwarancję co do pochodzenia i jakości ekologicznej kupowanej żywności, a jego obecność na produkcie oznacza, że jest on zgodny z przepisami dotyczącymi produkcji ekologicznej, tzn. jest produktem ekologicznym.
Logo produkcji ekologicznej UE można stosować w odniesieniu do produktów, które uzyskały certyfikat produkcji ekologicznej wydawany przez upoważnioną jednostkę certyfikującą. Oznacza to, że takie produkty spełniają restrykcyjne metody produkcji, przetwarzania, transportu i przechowywania, tj. zostały wytworzone z poszanowaniem środowiska naturalnego, wysokich standardów utrzymania zwierząt, bez GMO i syntetycznej chemii rolnej.
Zasady stosowania logo
Logo produkcji ekologicznej Unii Europejskiej reguluje art. 33 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/848. Wzór logo został określony w załączniku V do tego rozporządzenia. Więcej informacji na ten temat pod linkiem.
Materiały do wykorzystania
Na stronie internetowej Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi pod linkiem znajdują się kompleksowe informacje dla konsumentów i producentów dot. produkcji ekologicznej.
Materiały dotyczące kampanii, w tym pliki do pobrania znajdują się również na stronie MRiRW.