Aktualności
Rząd Bułgarii zobowiązał duże sieci handlowe do zwiększenia sprzedaży rodzimych produktów. Zgodnie z wydanym w poniedziałek rozporządzeniem, hipermarkety „powinny zapewnić wystarczającą powierzchnię handlową dla krajowych artykułów i odpowiednio je oznakować”.
Chodzi o mleko, nabiał wyprodukowany wyłącznie z bułgarskiego mleka, mięso, jajka, miód, sezonowe owoce i warzywa. Powinny być wyprodukowane w regionie, w którym znajduje się sklep lub najdalej w sąsiednich obwodach.
Oznacza to zmianę systemu dostaw, aby uniknąć przewozu w warunkach ograniczenia ruchu, wprowadzonych w celu uniknięcia rozprzestrzenia się epidemii koronawirusa.
Za regionalnych producentów uważa się te jednostki gospodarcze, które są zarejestrowane w danym regionie administracyjnym. Rozporządzenie dotyczy sklepów należących do tych sieci, które mają punkty sprzedaży w co najmniej trzech regionach administracyjnych kraju.
W pierwotnym wariancie rządowy plan przewidywał udostępnienie co najmniej 50 proc. powierzchni handlowej hipermarketów krajowym producentom. Spotkało się to jednak z ostrym protestem przedstawicieli sieci handlowych i w ostatecznym wariancie z niego zrezygnowano.
Zdaniem władz rozporządzenie pomoże rodzimym producentom sprzedać swoje produkty w warunkach, kiedy Krajowy Sztab Operacyjny nakazał zamknięcie bazarów i giełd owoców i warzyw po ustaleniu, że nie są na nich przestrzegane wytyczne sanitarne.
Producenci, zwłaszcza drobni, są jednak sceptyczni, gdyż uważają, że trudno będzie im umieścić swoje produkty na półkach dużych sieci.