Reklama
Grafika reklamowa nr 297 Grafika reklamowa nr 297
Reklama
Grafika reklamowa nr 299 Grafika reklamowa nr 299
Reklama
Grafika reklamowa nr 294
Reklama
Grafika reklamowa nr 295
Reklama
Grafika reklamowa nr 296
Znajdujesz się w: Aktualności Archiwum

Ceny europejskiego transportu drogowego w II kwartale biją nowe rekordy

Aktualności

2022-08-10 15:14

Inflacja, słabnący popyt, niestabilność społeczna i wojna na Ukrainie prowadzą do gwałtownego wzrostu cen frachtu drogowego, ujawnia Benchmark Ti / Upply / IRU Road Freight Rate Benchmark za II kwartał 2022 roku. ewolucja stawek kasowych i kontraktowych.

  • Europejski wskaźnik kontraktowych drogowych stawek towarowych osiągnął rekordowy poziom 121 punktów w II kwartale 2022 r., co oznacza wzrost o 6,1 punktu kwartał do kwartału i 13,1 punktu rok do roku.
  • Europejski wskaźnik spotowych stawek drogowych również osiągnął rekordowy poziom 134 punktów, o 11,8 punktu więcej niż w I kwartale 2022roku i 20,1 punktu w porównaniu z II kwartałem 2021 roku.
  • Inflacja rośnie we wszystkich krajach europejskich i osiągnęła w czerwcu rekordowy poziom 8,6% w strefie euro, co odbija się na kosztach i popycie.
  • Podczas gdy ceny oleju napędowego różniły się w zależności od kraju, ponieważ ceny pozostały wysokie w lipcu i są o 69% wyższe od poziomu ze stycznia.

European Road Freight Rates Benchmark, opracowany przez Transport Intelligence, Upply i IRU, co kwartał analizuje europejskie stawki frachtu drogowego i prognozy rynkowe, aby informować o decyzjach nadawców, przewoźników i przewoźników. 

Po raz pierwszy od początku raportu Ti, Upply i IRU są w stanie zaoferować zróżnicowaną analizę stawek spot i kontraktowych w tym wydaniu obejmującym II kwartał 2022 roku. 

  • Wojna na Ukrainie: Po inwazji na Ukrainę w marcu cena oleju napędowego przed opodatkowaniem w UE-27 wzrosła o 69% w porównaniu ze styczniowym poziomem. 
  • Osłabienie popytu: Wiele wskaźników wskazuje na słabnący popyt na europejski transport drogowy, przy malejącej aktywności we wszystkich głównych gospodarkach i wskaźnikach inflacji wpływających na zaufanie konsumentów i przedsiębiorstw. 
  • Rosnąca inflacja: Inflacja rośnie we wszystkich krajach europejskich iw czerwcu osiągnęła rekordowy poziom 8,6% w strefie euro. Według najnowszych danych Hiszpania odnotowuje najwyższy wzrost ze wzrostem cen o +10,2%, wyższym niż inne główne europejskie gospodarki Niemiec (7,9%), Francji (5,8%), Włoch (8%) i Wielkiej Brytanii ( 9,1%).
  • Niedobór kierowców: Niedobór dotyczy całego kontynentu europejskiego. Niemcy znajdują się w szczególnie krytycznej sytuacji, gdzie szacuje się, że brakuje od 50 000 do 80 000 kierowców ciężarówek. Pracownicy migrujący stanowią 24% niemieckiej siły roboczej kierowców, a utrata obywateli Ukrainy powracających w obronie swojego kraju dodatkowo ograniczyła podaż kierowców w Niemczech.
  • Francja/Hiszpania: W tym korytarzu odnotowano bardzo znaczące wzrosty kursów kasowych. W szczególności wzrost osiągnął 21,2% kwartał do kwartału w kierunku Paryż-Madryt. To prawie dwa razy więcej niż średni wzrost europejskich kursów kasowych i jest to również drugi najwyższy wzrost wszystkich europejskich kursów kasowych. 
  • Niemcy/Polska: Wszystkie kursy, z wyjątkiem kursów spot z Duisburga do Warszawy, osiągnęły nowe historyczne maksima na tej trasie po tym, jak od początku pandemii podążały w trendzie wzrostowym. W przeciwieństwie do relacji obserwowanej na większości tras europejskich, stawki kasowe na tej trasie rosły wolniej niż stawki kontraktowe. Na popyt wpłynęło w szczególności osłabienie branży w Niemczech i Polsce. Niestabilność wywołana konfliktem na Ukrainie jest szczególnie widoczna w tej części Europy i wpływa również na rozwój perspektyw przemysłowych.
  • Francja/Wielka Brytania: Po Brexicie operacje transportowe między Francją a Wielką Brytanią stały się droższe i dłuższe. Naukowcy z London School of Economics (LSE) odkryli, że podczas gdy eksport w dużej mierze się poprawił, brytyjski import z UE spadł o 25% w porównaniu z innymi miejscami docelowymi. Ponadto różnorodność sprzedawanych towarów spadła o 30%. Największy wpływ na wzrost kosztów administracyjnych odczuły towary o niskiej wartości.

Thomas Larrieu, dyrektor generalny Upply, komentuje: „Zastój w popycie w Europie powinien spowolnić presję na wzrost stawek frachtu drogowego. Z drugiej strony przewoźnicy nadal borykają się ze znacznym wzrostem kosztów (paliwa, pracy itp.), więc stawki prawdopodobnie utrzymają się na wysokim poziomie w nadchodzących miesiącach”.

Nathaniel Donaldson, analityk ekonomiczny w Ti, powiedział: „Efekt rosnących kosztów w 2022 r. jest teraz bardzo widoczny, gdy stawki frachtu drogowego na kontynencie europejskim osiągają nowe rekordy. Początkowe podwyżki cen paliw po inwazji na Ukrainę utrzymały i stworzyły znacznie bardziej kosztowne środowisko dla europejskich przewoźników drogowych, podczas gdy protesty i pogłębiający się niedobór kierowców ograniczają możliwości przewozowe. Szereg wskaźników wskazuje na drastyczne spowolnienie konsumpcji i produkcji, które złagodzi dalsze wzrosty, a wysokie koszty utrzymają stawki na wysokim poziomie”.

Vincent Erard, dyrektor ds. usług korporacyjnych IRU, dodaje: „Niedobór kierowców jest obecnie jednym z największych wyzwań dla branży transportu ciężarowego, a jego skutki prawdopodobnie wzrosną w najbliższej przyszłości i nadal będą wpływać na ceny frachtu. Rozkład wieku kierowców już daje przedsmak tego, co ma nadejść, przy czym 34% kierowców w wieku powyżej 55 lat w Europie, a młodzi kierowcy poniżej 25 roku życia stanowią tylko 7%. Tendencja ta pogorszy się, jeśli starsi kierowcy przejdą na emeryturę, niektórzy z nich wcześniej niż oczekiwano, jak podczas pandemii COVID-19, co jeszcze bardziej zmniejszy pulę dostępnych kierowców. Wszelkie działania i inicjatywy mające na celu podniesienie atrakcyjności zawodu kierowcy oraz usunięcie barier wejścia do zawodu (koszt szkolenia, minimalny wiek) będą miały decydujące znaczenie w dłuższej perspektywie.”

 

iru.org

Prognoza pogody

POZNAŃ Pogoda

Fotogalerie

Niniejszy serwis internetowy stosuje pliki cookies (tzw. ciasteczka). Informacja na temat celu ich przechowywania i sposobu zarządzania znajduje się w Polityce prywatności. Jeżeli nie wyrażasz zgody na zapisywanie informacji zawartych w plikach cookies - zmień ustawienia swojej przeglądarki.