Aktualności
Inflacja, słabnący popyt, niestabilność społeczna i wojna na Ukrainie prowadzą do gwałtownego wzrostu cen frachtu drogowego, ujawnia Benchmark Ti / Upply / IRU Road Freight Rate Benchmark za II kwartał 2022 roku. ewolucja stawek kasowych i kontraktowych.
- Europejski wskaźnik kontraktowych drogowych stawek towarowych osiągnął rekordowy poziom 121 punktów w II kwartale 2022 r., co oznacza wzrost o 6,1 punktu kwartał do kwartału i 13,1 punktu rok do roku.
- Europejski wskaźnik spotowych stawek drogowych również osiągnął rekordowy poziom 134 punktów, o 11,8 punktu więcej niż w I kwartale 2022roku i 20,1 punktu w porównaniu z II kwartałem 2021 roku.
- Inflacja rośnie we wszystkich krajach europejskich i osiągnęła w czerwcu rekordowy poziom 8,6% w strefie euro, co odbija się na kosztach i popycie.
- Podczas gdy ceny oleju napędowego różniły się w zależności od kraju, ponieważ ceny pozostały wysokie w lipcu i są o 69% wyższe od poziomu ze stycznia.
European Road Freight Rates Benchmark, opracowany przez Transport Intelligence, Upply i IRU, co kwartał analizuje europejskie stawki frachtu drogowego i prognozy rynkowe, aby informować o decyzjach nadawców, przewoźników i przewoźników.
Po raz pierwszy od początku raportu Ti, Upply i IRU są w stanie zaoferować zróżnicowaną analizę stawek spot i kontraktowych w tym wydaniu obejmującym II kwartał 2022 roku.
- Wojna na Ukrainie: Po inwazji na Ukrainę w marcu cena oleju napędowego przed opodatkowaniem w UE-27 wzrosła o 69% w porównaniu ze styczniowym poziomem.
- Osłabienie popytu: Wiele wskaźników wskazuje na słabnący popyt na europejski transport drogowy, przy malejącej aktywności we wszystkich głównych gospodarkach i wskaźnikach inflacji wpływających na zaufanie konsumentów i przedsiębiorstw.
- Rosnąca inflacja: Inflacja rośnie we wszystkich krajach europejskich iw czerwcu osiągnęła rekordowy poziom 8,6% w strefie euro. Według najnowszych danych Hiszpania odnotowuje najwyższy wzrost ze wzrostem cen o +10,2%, wyższym niż inne główne europejskie gospodarki Niemiec (7,9%), Francji (5,8%), Włoch (8%) i Wielkiej Brytanii ( 9,1%).
- Niedobór kierowców: Niedobór dotyczy całego kontynentu europejskiego. Niemcy znajdują się w szczególnie krytycznej sytuacji, gdzie szacuje się, że brakuje od 50 000 do 80 000 kierowców ciężarówek. Pracownicy migrujący stanowią 24% niemieckiej siły roboczej kierowców, a utrata obywateli Ukrainy powracających w obronie swojego kraju dodatkowo ograniczyła podaż kierowców w Niemczech.
- Francja/Hiszpania: W tym korytarzu odnotowano bardzo znaczące wzrosty kursów kasowych. W szczególności wzrost osiągnął 21,2% kwartał do kwartału w kierunku Paryż-Madryt. To prawie dwa razy więcej niż średni wzrost europejskich kursów kasowych i jest to również drugi najwyższy wzrost wszystkich europejskich kursów kasowych.
- Niemcy/Polska: Wszystkie kursy, z wyjątkiem kursów spot z Duisburga do Warszawy, osiągnęły nowe historyczne maksima na tej trasie po tym, jak od początku pandemii podążały w trendzie wzrostowym. W przeciwieństwie do relacji obserwowanej na większości tras europejskich, stawki kasowe na tej trasie rosły wolniej niż stawki kontraktowe. Na popyt wpłynęło w szczególności osłabienie branży w Niemczech i Polsce. Niestabilność wywołana konfliktem na Ukrainie jest szczególnie widoczna w tej części Europy i wpływa również na rozwój perspektyw przemysłowych.
- Francja/Wielka Brytania: Po Brexicie operacje transportowe między Francją a Wielką Brytanią stały się droższe i dłuższe. Naukowcy z London School of Economics (LSE) odkryli, że podczas gdy eksport w dużej mierze się poprawił, brytyjski import z UE spadł o 25% w porównaniu z innymi miejscami docelowymi. Ponadto różnorodność sprzedawanych towarów spadła o 30%. Największy wpływ na wzrost kosztów administracyjnych odczuły towary o niskiej wartości.
Thomas Larrieu, dyrektor generalny Upply, komentuje: „Zastój w popycie w Europie powinien spowolnić presję na wzrost stawek frachtu drogowego. Z drugiej strony przewoźnicy nadal borykają się ze znacznym wzrostem kosztów (paliwa, pracy itp.), więc stawki prawdopodobnie utrzymają się na wysokim poziomie w nadchodzących miesiącach”.
Nathaniel Donaldson, analityk ekonomiczny w Ti, powiedział: „Efekt rosnących kosztów w 2022 r. jest teraz bardzo widoczny, gdy stawki frachtu drogowego na kontynencie europejskim osiągają nowe rekordy. Początkowe podwyżki cen paliw po inwazji na Ukrainę utrzymały i stworzyły znacznie bardziej kosztowne środowisko dla europejskich przewoźników drogowych, podczas gdy protesty i pogłębiający się niedobór kierowców ograniczają możliwości przewozowe. Szereg wskaźników wskazuje na drastyczne spowolnienie konsumpcji i produkcji, które złagodzi dalsze wzrosty, a wysokie koszty utrzymają stawki na wysokim poziomie”.
Vincent Erard, dyrektor ds. usług korporacyjnych IRU, dodaje: „Niedobór kierowców jest obecnie jednym z największych wyzwań dla branży transportu ciężarowego, a jego skutki prawdopodobnie wzrosną w najbliższej przyszłości i nadal będą wpływać na ceny frachtu. Rozkład wieku kierowców już daje przedsmak tego, co ma nadejść, przy czym 34% kierowców w wieku powyżej 55 lat w Europie, a młodzi kierowcy poniżej 25 roku życia stanowią tylko 7%. Tendencja ta pogorszy się, jeśli starsi kierowcy przejdą na emeryturę, niektórzy z nich wcześniej niż oczekiwano, jak podczas pandemii COVID-19, co jeszcze bardziej zmniejszy pulę dostępnych kierowców. Wszelkie działania i inicjatywy mające na celu podniesienie atrakcyjności zawodu kierowcy oraz usunięcie barier wejścia do zawodu (koszt szkolenia, minimalny wiek) będą miały decydujące znaczenie w dłuższej perspektywie.”