Aktualności
Sezon przetwórstwa pomidorów 2022 w północnych Włoszech dobiegł końca: dobra produkcja, ponadprzeciętne plony z hektara i wysoka jakość, to w skrócie podsumowanie kampanii. Uzyskano wysoką wydajność. Plony pomidora w integrowanej produkcji wyniosły 79,44 t/ha w porównaniu ze średnią pięcioletnią 74,0 t/ha, a w ekologicznej 65,2 t/ha w porównaniu do średniej pięcioletniej wynoszącej 63,1 t/ha.

W poniedziałek 3 października zakończyła się kampania zbioru i przetwórstwa pomidorów dla przemysłu w północnych Włoszech. Prezes OI Pomodoro Nord Italia, Tiberio Rabboni mówi: „Kampania 2022 w znacznym stopniu osiągnęła cele wyznaczone na wiosnę i to pomimo susza i wzrost kosztów produkcji”. Powierzchnia upraw wyniosła 37 024 ha. Spośród nich 11% stosowało techniki produkcji ekologicznej, podczas gdy pozostałe 89% przestrzegało regionalnej dyscypliny integrowanej produkcji. Fabryki przetworzyły 2 890 000 ton surowca. Kampania przebiegała regularnie, z wyjątkiem tygodnia od 15 do 21 sierpnia, w którym nastąpiło spowolnienie i zaprzestanie przetwarzania owoców z powodu intensywnych opadów deszczu, które dotknęły całe terytorium.
Susza, która nastąpiła latem 2022 r., poważnie zagroziła produkcji, ale dzięki zaangażowaniu rolników w racjonalizację i rozwagę w korzystaniu z wody oraz inicjatywom zarządzania kryzysowego Konsorcjów Rekultywacji oraz odpowiedzialnych za nie instytucji regionalnych i krajowych, m.in. jak również pomocy letniego deszczu, szkody zostały zminimalizowane.
W sezonie 2022 uzyskano plony powyżej średniej, notując plon ogólny w wysokości 77,9 t/ha - wyższy od średniej pięcioletniej 73,1 t/ha i potwierdzający ogólną tendencję poprawy plonów wieloletnich. Analiza pokazała, że plony pomidora w integrowanej produkcji wyniosły 79,44 t/ha w porównaniu ze średnią pięcioletnią 74,0 t/ha, a w ekologicznej 65,2 t/ha w porównaniu do średniej pięcioletniej wynoszącej 63,1 t/ha. Owoce miały dobra jakość - stopień Brix na poziomie 4,84, również wartość lepsza niż średnia historyczna..
Wszystkie te czynniki pozwoliły na osiągnięcie celów, jakie postawiła sobie część rolniczo-przemysłowa, dostarczając około 94% zakontraktowanego wiosną surowca.
Kampania faktycznie odnotowała gwałtowny wzrost kosztów energii, zarówno z punktu widzenia rolnictwa, jak i przemysłu, i nadal istnieje niepokój o przyszłość w tej kwestii.
Prezes OI, Tyberiusz Rabboni, skomentował: „Dane mówią same za siebie. Kampania 2022 w zasadzie osiągnęła cele wyznaczone na wiosnę, pomimo suszy i wzrostu kosztów produkcji. Zadziałało planowanie obszarów, podobnie jak nowa usługa OI polegająca na prognozowaniu cotygodniowych dostaw w oparciu o terminy nasadzeń, a co najważniejsze, zadziałała również praca zespołowa między rolnikami i instytucjami w celu zminimalizowania wpływu suszy”.