Reklama
Grafika reklamowa nr 297 Grafika reklamowa nr 297
Reklama
Grafika reklamowa nr 299 Grafika reklamowa nr 299
Reklama
Grafika reklamowa nr 294
Reklama
Grafika reklamowa nr 85 Grafika reklamowa nr 85
Reklama
Grafika reklamowa nr 300
Znajdujesz się w: Aktualności Archiwum

Eksport marchwi z Polski spadł o ponad 60%

Eksport marchwi z Polski spadł o ponad 60%

2016-06-05 18:44
Jak wynika z danych Eurostat od lipca 2015 r. do lutego 2016 r. Polska wyeksportowała 423 tys. t warzyw świeżych - o 3,6 proc. mniej niż w porównywalnym okresie przed rokiem.

Jak wynika z danych Eurostat od lipca 2015 r. do lutego 2016 r. Polska wyeksportowała 423 tys. t warzyw świeżych - o 3,6 proc. mniej niż w  porównywalnym okresie przed rokiem.



Eksport warzyw z Polski


Jak informuje Bank BGŻ BNP Paribas dynamika zmian wywozu była dość zróżnicowana jeżeli chodzi o  poszczególne kategorie produktowe, ale też kierunki wysyłki. Największą dynamiką zniżki, spośród głównych kategorii eksportowych warzyw charakteryzowała się sprzedaż marchwi (CN 070610). Jej wywóz ukształtował się w granicy 12,6 tys. t, czyli był mniejszy o 64 proc. niż w tym samym okresie przed rokiem. Na gorszy wynik eksportowy wpływało wiele czynników. Między innymi zniżka produkcji w kraju, a  także mniejsza sprzedaż na rynki pozaunijne wynikająca z embarga i  kryzysem w Europie Wschodniej. Niemniej, najbardziej istotną kwestią w  kontekście zmniejszenia się sprzedaży tego warzywa było osłabienie zapotrzebowania na rynku Unii Europejskiej - czołowego rynku zbytu dla marchwi z Polski - która z uwagi na złą jakość, przegrywała konkurencję na rynkach zachodnich. Sprzedaż tego warzywa na rynek wspólnotowy zmalała o 62 proc. do 11,7 tys. t, a osłabienie się handlu wpływało hamująco na sezonowe zwyżki cen tego warzywa. Średnio w kwietniu br. ceny marchwi w krajowym skupie były o blisko 20 proc. mniejsze niż w w kwietniu 2015 r.

Silnym spadkiem charakteryzowała się wysyłka kapust (CN 070490). Dane Eurostat wskazują, że wyniosła ona 50,9 tys. t w  odniesieniu do 73,4 tys. przed rokiem, co daje spadek o 31 proc. Zdecydowanie mniej kapusty, bo 64 proc. wyeksportowano na rynki pozaunijne.
Wywóz cebuli z Polski wzrósł z kolei o 14 proc. do 76,4 tys. t. Zwiększenie się sprzedaży, mimo spadku krajowej produkcji, spowodowane było wysokim popytem na rynkach trzecich. Kraje Unii Europejskiej w pierwszych siedmiu miesiącach sezonu 2015/2016 wywiozły o 11 proc. więcej cebuli niż przed rokiem. Spowodowane to było większą sprzedażą na rynek brazylijski, dotknięty niskimi zbiorami tego warzywa. Tym samym Polska mogła wypełnić lukę wynikającą z niższej wysyłki cebuli z Holandii do UE.
Sprzedaż zagraniczna pieczarek i pomidorów świeżych wyniosła odpowiednio 135 i 64,5 tys. t i była o 1 i 21 proc. wyższa. Zwyżka była możliwa za sprawą większej sprzedaży na rynek UE, który rekompensował niższe dostawy na rynki poza UE. Uszczelnienie granic związane z embargiem i kryzys na rynku rosyjskim, przełożyło się na ograniczenie sprzedaży tych produktów poza Unię odpowiednio o 54 i 47 proc.
Biorąc pod uwagę całą sprzedaż zagraniczną warzyw świeżych, warto zauważyć, że w tym sezonie w sposób istotny znaczenia dla polskich eksporterów nabrał rynek Wspólnoty. Całkowita wysyłka warzyw świeżych z Polski do UE w pierwszych siedmiu miesiącach bieżącego sezonu wzrósł aż o 9 proc., a udział rynku UE w polskim eksporcie warzyw świeżych zwiększył się z 77 do 88 proc.
BGŻ BNP Paribas


e-warzywnictwo.pl

Prognoza pogody

POZNAŃ Pogoda

Fotogalerie

Niniejszy serwis internetowy stosuje pliki cookies (tzw. ciasteczka). Informacja na temat celu ich przechowywania i sposobu zarządzania znajduje się w Polityce prywatności. Jeżeli nie wyrażasz zgody na zapisywanie informacji zawartych w plikach cookies - zmień ustawienia swojej przeglądarki.