Aktualności

Fruitylife - fruit and vegetables, healthy and safe - owoce i warzywa - zdrowe i bezpieczne to nazwa kampanii informacyjno - edukacyjnej skierowanej do unijnych konsumentów. Od kilku lat kampania trwa w trzech unijnych krajach - Włoszech, Francji oraz w Niemczech, a projekt przedłużono na kolejne trzy lata - aż do końca roku 2015. Kampanię promocyjną jak zawsze współfinansują fundusze unijne - plan zatwierdzony przez Komisję Europejską, włoskie Ministerstwo Rolnictwa oraz włoskie firmy branży owocowo-warzywnej.
Po kilku latach trwania tej kampanii zaprezentowano raport podsumowujący dotychczasowe efekty działań informacyjno - edukacyjno - promocyjnych. Pod uwagę wzięto okres ostatnich lat z naciskiem na efekty jakie program spowodował - analizowano poziom wzrostu, konsumpcji produktów ogrodnictwa w tych trzech latach, preferencje konsumenckie oraz świadomość nabywców dotyczącą wartości odżywczych, zdrowotnych oraz bezpieczeństwa kupowanych owoców i warzyw. Zdecydowanie we wszystkich latach odnotowano wpływ kryzysu ekonomicznego na sytuację podażową - w przypadku włoskich konsumentów mniejsza wydajność finansowa zmusiła do zmiany sposobu żywienia oraz dokonywania zakupów około 81% konsumentów, przypadku Francuzów około 64% i 35% w przypadku niemieckich nabywców (dla całej Unii Europejskiej oszacowano tą wielkość na około 63%). W przypadku włoskich konsumentów odnotowano spadek zainteresowania w okresie od lipca 2012 do końca czerwca 2013 roku zakupem zarówno świeżych jaki mrożonych owoców i warzyw odpowiednio o 3,1% w przypadku zakupów świeżych owoców, o 2% dla warzyw świeżych oraz o niecały 1% w przypadku produktów mrożonych. Ponadto w analizowanym okresie średnie spożycie owoców i warzyw przypadające na 1 Włocha oszacowano na 219 gram owoców i 228 gram warzyw (przypomnijmy - zalecana przez Światową Organizację Zdrowia porcja dzienna to 400 gram owoców i warzyw). Co ciekawe, w przypadku francuskich konsumentów w analizowanym okresie odnotowali oni wzrost zakupów owoców i warzyw o ponad 6%, podobnie jak i niemieccy konsumenci, którzy kupowali o około 2% więcej owoców warzyw. Ponadto w ramach omawianej kampanii sprowadzono jak w ciągu ostatnich dziesięciu lat zmieniały się gusta konsumentów niemieckich, włoskich i francuskich. We Włoszech zdecydowanie mniejszym powodzeniem cieszą się obecnie wobec okresu sprzed 10 lat mandarynki - spadek o 30%, winogrona o 18% czy o 15% jabłka, gruszki i pomarańcze. Zdecydowanie chętniej spożywane są kiwi wzrost o 36% czy nektarynki o 15%. W przypadku warzyw mniejszym powodzeniem cieszą się marchew, ziemniaki i co ciekawe pomidory, chętniej zaś spożywane są szparagi, ogórki czy cykoria. Francuscy konsumenci odwrotnie - coraz chętniej kupują jabłka i ich przetwory, gruszki czy pomarańcze, pomidor pozostaje najważniejszym kupowanym warzyw z poziomem konsumpcji 32 kg/Francuza. Również w Niemczech jabłko pozostaje najważniejszym owocem z średniorocznym spożyciem na poziomie 25,9 kg/osobę, podobnie jak i pomidor - najchętniej kupowane warzywo z konsumpcją na poziomie 20,6 kg/osobę.
Źródło: FAMMU/FAPA