Reklama
Grafika reklamowa nr 297 Grafika reklamowa nr 297
Reklama
Grafika reklamowa nr 299 Grafika reklamowa nr 299
Reklama
Grafika reklamowa nr 294
Reklama
Grafika reklamowa nr 85 Grafika reklamowa nr 85
Reklama
Grafika reklamowa nr 296
Znajdujesz się w: Aktualności Archiwum

Japoński rynek ziemniaków

Japoński rynek ziemniaków

2012-11-21 08:31
W sumie w całym kraju warzywo to uprawiane jest na powierzchni 80 tys. ha, z czego około 26,1 tys. ha stanowi uprawa czysto konsumpcyjna z przeznaczeniem na rynek do bezpośredniego spożycia.

Największym regionem produkcyjnym dla japońskich ziemniaków jest Hokkaido, skąd rok rocznie pochodzi około 77% zbiorów tych warzyw. W bieżącym sezonie 2012/2013 japoński minister ds. rolnictwa, obszarów leśnych i rybołówstwa (MAFF) poinformował, iż zbiory ziemniaków w Japonii będą o około 5% wyższe wobec poprzedniego sezonu i powinny wynieść 2,528 mln ton wobec 2,399 mln ton sezon wcześniej. W sumie w całym kraju warzywo to uprawiane jest na powierzchni 80 tys. ha, z czego około 26,1 tys. ha stanowi uprawa czysto konsumpcyjna z przeznaczeniem na rynek do bezpośredniego spożycia - w ujęciu ilościowym w bieżącym sezonie będzie to około 824
tys. ton ziemniaków, a pozostały obszar upraw - około 53,9 tys. ha stanowią ziemniaki przemysłowe - w ujęciu ilościowym szacowana tegosezonowa wielkość to 1,704 mln ton.

W bieżącym sezonie samym tylko regionie Hokkaido prognoza zbiorów łącznie wszystkich ziemniaków to około 1,85 mln ton. Pomimo, iż z krajowych zbiorów znakomita większość ziemniaków kierowana jest do przetwórstwa, spore jest ich bezpośrednie spożycie - według najnowszych szacunków średnio na 1 japońskie gospodarstwo domowe przypada konsumpcja na poziomie 10,8 kg ziemniaków świeżych. W sezonie 2012/2013 prognoza dotycząca konsumpcji ziemniaków świeżych w Japonii zakłada wielkość 680 tys. ton, a tych w postaci przetworzonej aż 1,406 mln
ton. W przypadku przetwórstwa największe ilości ziemniaków przemysłowych - przed rokiem było to około 40% przetworzono w postaci skrobi, około 20% jako chipsy i frytki. W przypadku handlu zagranicznego świeżymi ziemniakami dla eksportu japońskiego jest on niemal zerowy, a i wolumen importu jest małoznaczący - w zasadzie świeże ziemniaki konsumpcyjne importowane są tylko z USA i przed rokiem było to zaledwie 15,9 tys. ton, podczas gdy w roku 2005-2007 w ogóle import ten nie istniał.

W przypadku ziemniaków przetworzonych - mrożonych zarówno w postaci frytek jak i w innej zamrożonej postaci - w sezonie 2012/2013 spodziewana ich produkcja w Japonii wyniesie jedynie 35 tys. ton a przy spodziewanym wolumenie konsumpcji na poziomie niemal 405 tys. ton tegosezonowa wielkość importu powinna przekroczyć nawet 370 tys. ton. Znakomita większość spożywanych w Japonii ziemniaków mrożonych z dominującymi tu frytkami ma miejsce głownie w sieciach restauracji typu McDonalds czy KFC oraz MOS Burger. Jak już wspomniano w poprzednim
sezonie 2011/2012 łączny wolumen importu mrożonych, przetworzonych ziemniaków wyniósł ponad 363 tys. ton, z czego ponad 332 tys. ton stanowiły same frytki. Największym dostawcą frytek na japoński rynek są od lat Stany Zjednoczone z ponad 70% udziałem - w sezonie 2011/2012 kraj ten dostarczył przeszło 275 tys. ton. Pozostałe ilości Japończycy importują między innymi z Kanady oraz Belgii.


Źródło: FAMMU/FAPA
e-warzywnictwo.pl

Prognoza pogody

POZNAŃ Pogoda

Fotogalerie

Niniejszy serwis internetowy stosuje pliki cookies (tzw. ciasteczka). Informacja na temat celu ich przechowywania i sposobu zarządzania znajduje się w Polityce prywatności. Jeżeli nie wyrażasz zgody na zapisywanie informacji zawartych w plikach cookies - zmień ustawienia swojej przeglądarki.