Aktualności
Komisja Europejska po raz ostatni w ramach obecnego systemu promocji produktów rolno - spożywczych zaakceptowała 33 programy, o łącznym budżecie ponad 107 mln euro, w tym trzy z Polski - poinformował resort rolnictwa.
Polskie organizacje branżowe pozyskały ponad 10 mln euro na promocję w Polsce i Niemczech - pomidorów, na Ukrainie i w Chinach - makaronów oraz Wietnamie, Chinach i Zjednoczonych Emiratach Arabskich - mięsa drobiowego wysokiej jakości.
Budżet polskich programów stanowi 10 proc. w stosunku do budżetu wszystkich programów promocyjnych zaakceptowanych przez Komisję Europejską.
Celem programów pt. "Pomidory dobre z natury", "Makarony Europy", czy "Europejski drób - w jakości siła" jest wzrost świadomości konsumentów, dystrybutorów nt. zalet polskich produktów, a w konsekwencji wzrost ich sprzedaży na rynkach docelowych. W ramach programów zaplanowano szereg działań promocyjnych w mediach (prasa, internet, TV), udział w targach, organizację misji gospodarczych, promocję w punktach sprzedaży, a także działania o charakterze public relations.
W 2016 r. nabór programów odbędzie się już w oparciu o nową politykę promocyjną. Nowe przepisy w tym zakresie wchodzą 1 grudnia 2015 r. Programy promocyjne będą finansowane w ramach Wspólnej Polityki Rolnej "Wsparcie działań promocyjnych i informacyjnych na rynkach wybranych produktów rolnych.
Najważniejsze zmiana - to znaczne zwiększenie pomocy na działania informacyjne i promocyjne - pomoc europejska powinna stopniowo wzrosnąć z 61 mln euro w budżecie na 2013 r. do 200 mln euro w 2019 r. (w 2016 r. będzie to 111 mln euro).
Według nowych przepisów, UE będzie współfinansowała 70 proc. kosztów programu (obecnie było to 50 proc.) w przypadku programów prostych zgłoszonych przez organizację z jednego państwa członkowskiego, do 80 proc. w przypadku programów, w których uczestniczy wiele państw oraz programów ukierunkowanych na państwa trzecie, 85 proc. dla programów kryzysowych, 75-85 proc. dla państw objętych pomocą finansową, tj. Cypru i Grecji). Natomiast nie będzie możliwe współfinansowanie z budżetu krajowego, pozostałe koszty będą musiały sfinansować organizacje branżowe.
Zostanie ponadto wprowadzona europejska strategia promocji, która pozwoli na lepsze ukierunkowanie akcji promocyjnych. Ma ona doprowadzić do zwiększenia liczby programów skierowanych do państw pozaunijnych i programów, w których uczestniczy wiele państw.
