Aktualności
Z powodu kryzysu związanego z koronawirusem producenci warzyw i przetwórcy, w krajach takich jak Wielka Brytania, Hiszpania, Włochy i Niemcy chcą przyspieszyć przejście na zbiór mechaniczny. Mimo że największy nacisk kładziony jest w produkcji warzywa liściowych, producenci innych upraw również są zainteresowani zwiększeniem poziomu automatyzacji, wynika z wywiadów przeprowadzonych przez firmę hodowlano-nasienną Rijk Zwaan wśród europejskich partnerów
Gdy Europa wychodzi z pierwszej fazy kryzysu koronawirusa, Rijk Zwaan podsumował sytuację. Firma zajmująca się hodowlą i produkcją nasion warzyw zapytała europejskich partnerów – od producentów po detalistów – o wpływ kryzysu na ich działalność oraz oczekiwania na przyszłość. Firma uzupełniła odpowiedzi spostrzeżeniami od organizacji branżowych, takich jak Rabobank, Edge by Ascential i Nielsen, a także własną wiedzą specjalistyczną z zakresu upraw i specjalistów rynku. Rijk Zwaan dzieli się wszystkimi istotnymi sprawami ze swoimi klientami, aby pomóc im reagować na zmiany w łańcuchu dostaw produktów świeżych.
Obawy dotyczące dostępności pracowników i niepewności gospodarczej
Jedną z kluczowych zmian wywołanych pandemią koronawirusa jest większy nacisk na przejście na zbiór mechaniczny. Zostało to zintensyfikowane przez wyzwania związane z trudnościami w pozyskaniu pracowników sezonowych. Europejskie ograniczenia w podróżowaniu spowodowały niedobór pracowników sezonowych, a zachowanie dystansu społecznego nie jest możliwe w wielu ogrodniczych środowiskach pracy. Oba te czynniki spowodowały dodatkowe koszty w łańcuchu dostaw produktów świeżych. Według badań Rijk Zwaana dostępność pracowników okazuje się szczególnym problemem dla producentów i firm przetwórczych w Wielkiej Brytanii, Niemczech, Hiszpanii i we Włoszech, a także stanowi kłopot w sektorze ekologicznym. Wielu partnerów sieciowych w Europie obawia się nie tylko o siłę roboczą, ale także o możliwą recesję – szczególnie z powodu niepewności, co do jej rozmiaru i czasu trwania oraz tego, jak wpłynie ona na popyt na owoce i warzywa.
Wysoki popyt na warzywa o długim okresie trwałości
Z analiz firmy hodowlano-nasiennej wynika, że pandemia to nie tylko złe wiadomości. Według detalistów i hurtowników, z którymi rozmawiał Rijk Zwaan, sprzedaż owoców i warzyw wzrosła średnio o 20–40% podczas blokady. Podczas okresu paniki skupiono się na tak zwanych warzywach towarowych i produktach o długim okresie trwałości (np. szpinak, pomidory). Popyt na specjały warzywne, sałatki i melony był chwilowo ograniczony, było to częściowo spowodowane nagłym spadkiem sprzedaży usług gastronomicznych, ale produkty te stopniowo odzyskiwały swoją pozycję. Po początkowym zmniejszeniu stanów magazynowych sprzedawcy detaliczni wskazują, że powracają one do poprzednich poziomów, gdyż zagrożenie w Europie jest coraz mniejsze.
Zwiększone zainteresowanie zdrowym odżywianiem
Wywiady, analizy przeprowadzone przez firmę Rijk Zwaan dają obraz przyszłych możliwości dla całego sektora. Specjaliści zgodnie podkreślają, że po przez pandemię nastąpił znaczny wzrost zainteresowania konsumentów świeżą i zdrową domową kuchnią, a ludzie aktywnie szukali nowych pomysłów na przepisy podczas epidemii. Platforma konsumencka Love My Salad przyciągnęła trzy razy więcej odwiedzających niż normalnie, a broszura z bakłażana osiągnęła ogromną liczbę pobrań. Podczas wybuchu epidemii koronawirusa media regularnie podkreślały znaczenie zdrowego stylu życia oraz korzyści płynące z jedzenia owoców i warzyw. Badania przeprowadzone przez Rabobank przewidują, że zarówno „świeże i zdrowe”, jak i „domowe jedzenie” pozostaną ważnymi trendami konsumenckimi w przyszłości, podobnie jak „lokalny dla lokalnych” i nowe kanały sprzedaży, takie jak serwisy online.
Wzrost konsumpcji w Internecie, od lokalnych producentów i eko
Sprzedaż online osiągnęła najwyższy poziom podczas pandemii koronawirusa; europejscy detaliści odnotowali wzrost o 30% do 50% w swoich kanałach internetowych. Czasami sieci sklepów spożywczych - a także dostawcy produktów do domu - nie mogli nadążyć za popytem. Odnotowano ogólny wzrost zainteresowania lokalnymi produktami ekologicznymi, czasem prosto od rolnika. Stało się tak częściowo dlatego, że konsumenci bardziej interesowali się pochodzeniem produktów i metodami uprawy, a częściowo dlatego, że chcieli wspierać lokalne firmy. Eksperci przewidują, że część dodatkowej sprzedaży z kanału internetowego, dostawy do konsumentów oraz zainteresowanie produktami lokalnymi / ekologicznymi zostanie utrzymana po kryzysie.
Dzielimy się z partnerami branżowymi
Rijk Zwaan dzieli się ze swoimi partnerami na zasadzie jeden do jednego tymi i innymi kwestiami, jakie przyniosła naszej branży pandemia koronawirusa, aby wspólnie wykorzystać nowe możliwości. Firma zajmująca się hodowlą warzyw oferuje już również różne rozwiązania, takie jak Salanova® Teenleaf do mechanicznego zbioru, które warto wdrożyć mając na uwadze nowe trendy na rynku. Firma wydała materiały z wieloma pomysłami na domowe gotowanie z warzywami. Rijk Zwaan ma w ofercie odmiany warzywa, które dzięki swoim mniejszym rozmiarom i/ lub dłuższemu okresowi przechowywania są idealną odpowiedzią na potrzeby segmentu dostaw warzyw w paczkach do domu.
Razem silniejsi
Firma Rijk Zwaan jest zaangażowana we wspieranie producentów i partnerów w ich wysiłkach na rzecz produkcji, dystrybucji i / lub przetwarzania owoców i warzyw. Opierając się na najnowszych danych rynkowych, staramy się pomóc branży w dostosowaniu się do „nowej gospodarki” poprzez zapewnienie odpowiednich porad i rozwiązań.