Reklama
Grafika reklamowa nr 304 Grafika reklamowa nr 304
Reklama
Grafika reklamowa nr 299 Grafika reklamowa nr 299
Reklama
Grafika reklamowa nr 303
Reklama
Grafika reklamowa nr 301 Grafika reklamowa nr 301
Reklama
Grafika reklamowa nr 300
Znajdujesz się w: Aktualności Archiwum

Konferencja Pomidorowa – moc wiedzy i wymiany doświadczeń dla profesjonalistów

Aktualności

2024-09-03 14:41

Już za dwa tygodnie tygodnie, dokładnie 17.09.2024 w Hotelu Warszawianka w Jachrance odbędzie się pierwsze od dłuższego czasu wydarzenie organizowane dla producentów z branży pomidorowej. Wśród zaproszonych prelegentów znaleźli się specjaliści zarówno z Polski jak i zagranicy. Jakie zagadnienia zostaną poruszone i czy będą one wartościową inspiracją dla rodzimych producentów?

Informacyjny charakter

Celem nadrzędnym Konferencji Pomidorowej, co podkreślane jest na każdym kroku, jest promowanie wiedzy, trendów i rozwiązań zamiast konkretnych produktów, marek oraz firm. Jak podkreśla organizator Konferencji, firma Koppert Polska, tematy zostały dobrane ściśle pod uczestników – polskich producentów pomidorów. „Znamy bardzo dobrze problemy i wyzwania z jakimi mierzą się producenci pomidorów uprawianych pod osłonami. W wielu przypadkach problemy te zostały już częściowo rozwiązane w innych krajach. Postanowiliśmy stworzyć przestrzeń do wymiany doświadczeń i sprawdzonych rozwiązań, które, mamy nadzieję, będą impulsem i inspiracją do wprowadzenia ich lub dostosowania przez lokalny rynek” – podsumowuje Ireneusz Osękowski, General Manager Koppert Polska.

Panel partnerstwo

Konferencja została podzielona na trzy panele, skupiające wokół siebie wykłady o podobnej tematyce.

 W panelu „Partnerstwo” o rozwoju i zaletach zrzeszania się w grupy producenckie będzie opowiadał Rutger Lommerse z Greenports Netherlands, organizacji zrzeszającej regionalne podmioty, organizacje branżowe i innych przedstawicieli społeczności biznesowej jak również władze krajowe, regionalne oraz środowisko akademickie i naukowe. Greenport Netherlands jest współtwórcą Programu Krajowej Polityki Ogrodniczej na lata 2019 – 2030, którego priorytetami są m.in. zrównoważony rozwój obszarów, logistyka świeżych produktów, zdrowe rośliny - zdrowi ludzie, innowacje, rynek pracy
i edukacja - tematów ważnych również dla polskiego rynku producentów.

Robert Kielstra, CEO firmy Agriport A7, 450-hektarowego obszaru szklarniowego (z czego aż 342 ha są wykorzystywane do produkcji pomidorów) w północnej Holandii przybliży wyzwania przed jakimi stanęło konsorcjum w związku z konieczną transformacją energetyczną i jakie rozwiązania pozwoliły im sprostać przy jednoczesnym zachowaniu rentowności produkcji.

Razem z Benoit Vuillaume znającym specyfikę rynków bliskiego wschodu, przyjrzymy się modelom działania producentów z Maroko, Egiptu, Turcji i Tunezji, i zastanowimy się które z nich mogą zostać z sukcesem zaimplementowane w naszym kraju.

Zwieńczeniem panelu będzie spotkanie z reprezentantami współpracującymi z sieciami handlowymi w modelu B2B.

Panel dla zdrowych upraw

Kolejny panel poświęcony jest szeroko pojętym zdrowiu upraw pomidorów. Do udziału w Konferencji zaproszono ciesząca się poważaniem w środowisku producentów warzyw i owoców organizację Plant Empowerment. Jej reprezentanci, Paul van Gils oraz Martin van Tol skupią się na strategiach zapobiegania szarej pleśni Botrytis cinerea. Z kolei temat dotyczący siejącego spustoszenie w pomidorach wirusa ToBRV wspólnie przedstawią firmy partnerskie Konferencji: Rijk Zwaan, Axia Seeds, Syngenta oraz Bayer DeRuiter. Doświadczeniem w zakresie niuansów w ustawianiu klimatu szklarni również w kontekście różnic między polskimi i niderlandzkimi producentami podzieli się Ronald Thijssen z Kassenbouw, firmy, która może poszczycić się 75-letnią działalnością w zakresie produkcji szklarni i wszystkich tematów z tym związanych.

To, co powinno również zainteresować polskich producentów i właścicieli szklarni to ponowne wykorzystanie i dezynfekcja wody w uprawach szklarniowych. Praktyczną wiedzę oraz przykłady
z rynku holenderskiego i belgijskiego przekaże kolejny z partnerów Konferencji – firma Agrozone, który doskonale zdaje sobie sprawę z katastrofalnych skutków dla uprawy, jakie może mieć woda
o niewłaściwych parametrach.

W panelu znajdzie się także miejsce dla coraz szerzej stosowanej ochrony biologicznej, która, jak będą przekonywać prelegenci z Koppert Polska, może stanowić alternatywę dla wycofywanych chemicznych środków ochrony roślin.

Ostatnie słowo będzie należało do reprezentantki Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, Katarzyny Gnieszawy-Słodkowskiej, która przybliży zasady przyznawania rolnikom płatności związanej z produkcją do powierzchni upraw pomidorów.

Panel dla przyszłości

Realizowany w ostatniej części spotkania panel dla przyszłości skupi się na rozwiązaniach, które dzięki innowacyjnej formie oraz nieszablonowemu podejściu mogą znaleźć zastosowanie w szklarniowej produkcji pomidorów. Temat perspektyw energetycznych i alternatywnych źródeł energii podejmie Jesse Schevel, ekspert z Glastuinbouw Nederland. Działając pod hasłem „Dzisiejszy rozwój z myślą
o jutrze” firma aktywnie wspiera przedsiębiorców, współdziała przy tworzeniu optymalnych warunków dla działalności szklarniowej a także prowadzi różnego rodzaju projekty mające na celu, między innymi, wymianę wiedzy.

Temat opłacalności doświetlanej produkcji, jak również istotne aspekty techniczne przybliży Michał Szymczak, który jako ekspert z ramienia Signify działa w sektorze upraw szklarniowych.

Zupełnie nowe spojrzenie na uprawę mają rzucić prelegenci z polskiego start-upu Listny Cud oraz Certhon. Pierwsi z wymienionych skupią się na uprawach wertykalnych, kolejni będą przekonywać,
że uprawiać można wszystko i wszędzie. Stawkę zamyka wykład Lex Ophorst z Rainbow International zrzeszająca producentów pod wspólną marką Harvest House. Co ciekawe mamy tu do czynienia
z modelem sprzedaży bezpośredniej od spółdzielni producentów do sprzedaży detalicznej, jak również dotarcie do klienta końcowego razem z producentem. Takie opłacalne dla wszystkich działanie zdaje się być dobrą opcją również dla polskich producentów.

Ramię w ramię

Patrząc na rozbudowaną i różnorodną agendę, a także zaproszonych prelegentów nie można oprzeć się wrażeniu, że ta Konferencja może rzeczywiście zapewnić sporo wiedzy i zastanowienia się nad wprowadzeniem rozwiązań z powodzeniem stosowanych w innych krajach. Organizacja tak dużego wydarzenia jak konferencja, zazwyczaj skupia wokół siebie firmy ściśle związane z daną branżą. Nie inaczej było w tym przypadku.

Sama Konferencja Pomidorowa została zorganizowana wraz z Partnerami:

Partnerem Honorowym: Ambasada Królestwa Niderlandów

Partnerami medialnymi: Warzywa.pl | e-warzywnictwo.pl |podoslonami.pl | Szklarnie Tunele Osłony

Partnerami: Koppert Polska | Rijk Zwaan | Viscon Group| Agrorisk Polska | UPL | Syngenta |
Bayer De Ruiter | Cutilene | Grodan | Grupa Mularski | Enza Zaden |Rozsadnik | Konexim |
Szałas Agro | Fargo | Roam Technology | Yara | Certhon | Signify | Symbioz | Axia Seeds | Agrozone.

Więcej informacji: https://konferencja-pomidorowa.pl/

Prognoza pogody

POZNAŃ Pogoda
Niniejszy serwis internetowy stosuje pliki cookies (tzw. ciasteczka). Informacja na temat celu ich przechowywania i sposobu zarządzania znajduje się w Polityce prywatności. Jeżeli nie wyrażasz zgody na zapisywanie informacji zawartych w plikach cookies - zmień ustawienia swojej przeglądarki.