Aktualności
Już za dwa tygodnie tygodnie, dokładnie 17.09.2024 w Hotelu Warszawianka w Jachrance odbędzie się pierwsze od dłuższego czasu wydarzenie organizowane dla producentów z branży pomidorowej. Wśród zaproszonych prelegentów znaleźli się specjaliści zarówno z Polski jak i zagranicy. Jakie zagadnienia zostaną poruszone i czy będą one wartościową inspiracją dla rodzimych producentów?
![](pliki/2021/458202246_1053204560139091_8652788517369288167_n.jpg)
Informacyjny charakter
Celem nadrzędnym Konferencji Pomidorowej, co podkreślane jest na każdym kroku, jest promowanie wiedzy, trendów i rozwiązań zamiast konkretnych produktów, marek oraz firm. Jak podkreśla organizator Konferencji, firma Koppert Polska, tematy zostały dobrane ściśle pod uczestników – polskich producentów pomidorów. „Znamy bardzo dobrze problemy i wyzwania z jakimi mierzą się producenci pomidorów uprawianych pod osłonami. W wielu przypadkach problemy te zostały już częściowo rozwiązane w innych krajach. Postanowiliśmy stworzyć przestrzeń do wymiany doświadczeń i sprawdzonych rozwiązań, które, mamy nadzieję, będą impulsem i inspiracją do wprowadzenia ich lub dostosowania przez lokalny rynek” – podsumowuje Ireneusz Osękowski, General Manager Koppert Polska.
Panel partnerstwo
Konferencja została podzielona na trzy panele, skupiające wokół siebie wykłady o podobnej tematyce.
W panelu „Partnerstwo” o rozwoju i zaletach zrzeszania się w grupy producenckie będzie opowiadał Rutger Lommerse z Greenports Netherlands, organizacji zrzeszającej regionalne podmioty, organizacje branżowe i innych przedstawicieli społeczności biznesowej jak również władze krajowe, regionalne oraz środowisko akademickie i naukowe. Greenport Netherlands jest współtwórcą Programu Krajowej Polityki Ogrodniczej na lata 2019 – 2030, którego priorytetami są m.in. zrównoważony rozwój obszarów, logistyka świeżych produktów, zdrowe rośliny - zdrowi ludzie, innowacje, rynek pracy
i edukacja - tematów ważnych również dla polskiego rynku producentów.
Robert Kielstra, CEO firmy Agriport A7, 450-hektarowego obszaru szklarniowego (z czego aż 342 ha są wykorzystywane do produkcji pomidorów) w północnej Holandii przybliży wyzwania przed jakimi stanęło konsorcjum w związku z konieczną transformacją energetyczną i jakie rozwiązania pozwoliły im sprostać przy jednoczesnym zachowaniu rentowności produkcji.
Razem z Benoit Vuillaume znającym specyfikę rynków bliskiego wschodu, przyjrzymy się modelom działania producentów z Maroko, Egiptu, Turcji i Tunezji, i zastanowimy się które z nich mogą zostać z sukcesem zaimplementowane w naszym kraju.
Zwieńczeniem panelu będzie spotkanie z reprezentantami współpracującymi z sieciami handlowymi w modelu B2B.
Panel dla zdrowych upraw
Kolejny panel poświęcony jest szeroko pojętym zdrowiu upraw pomidorów. Do udziału w Konferencji zaproszono ciesząca się poważaniem w środowisku producentów warzyw i owoców organizację Plant Empowerment. Jej reprezentanci, Paul van Gils oraz Martin van Tol skupią się na strategiach zapobiegania szarej pleśni Botrytis cinerea. Z kolei temat dotyczący siejącego spustoszenie w pomidorach wirusa ToBRV wspólnie przedstawią firmy partnerskie Konferencji: Rijk Zwaan, Axia Seeds, Syngenta oraz Bayer DeRuiter. Doświadczeniem w zakresie niuansów w ustawianiu klimatu szklarni również w kontekście różnic między polskimi i niderlandzkimi producentami podzieli się Ronald Thijssen z Kassenbouw, firmy, która może poszczycić się 75-letnią działalnością w zakresie produkcji szklarni i wszystkich tematów z tym związanych.
To, co powinno również zainteresować polskich producentów i właścicieli szklarni to ponowne wykorzystanie i dezynfekcja wody w uprawach szklarniowych. Praktyczną wiedzę oraz przykłady
z rynku holenderskiego i belgijskiego przekaże kolejny z partnerów Konferencji – firma Agrozone, który doskonale zdaje sobie sprawę z katastrofalnych skutków dla uprawy, jakie może mieć woda
o niewłaściwych parametrach.
W panelu znajdzie się także miejsce dla coraz szerzej stosowanej ochrony biologicznej, która, jak będą przekonywać prelegenci z Koppert Polska, może stanowić alternatywę dla wycofywanych chemicznych środków ochrony roślin.
Ostatnie słowo będzie należało do reprezentantki Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, Katarzyny Gnieszawy-Słodkowskiej, która przybliży zasady przyznawania rolnikom płatności związanej z produkcją do powierzchni upraw pomidorów.
Panel dla przyszłości
Realizowany w ostatniej części spotkania panel dla przyszłości skupi się na rozwiązaniach, które dzięki innowacyjnej formie oraz nieszablonowemu podejściu mogą znaleźć zastosowanie w szklarniowej produkcji pomidorów. Temat perspektyw energetycznych i alternatywnych źródeł energii podejmie Jesse Schevel, ekspert z Glastuinbouw Nederland. Działając pod hasłem „Dzisiejszy rozwój z myślą
o jutrze” firma aktywnie wspiera przedsiębiorców, współdziała przy tworzeniu optymalnych warunków dla działalności szklarniowej a także prowadzi różnego rodzaju projekty mające na celu, między innymi, wymianę wiedzy.
Temat opłacalności doświetlanej produkcji, jak również istotne aspekty techniczne przybliży Michał Szymczak, który jako ekspert z ramienia Signify działa w sektorze upraw szklarniowych.
Zupełnie nowe spojrzenie na uprawę mają rzucić prelegenci z polskiego start-upu Listny Cud oraz Certhon. Pierwsi z wymienionych skupią się na uprawach wertykalnych, kolejni będą przekonywać,
że uprawiać można wszystko i wszędzie. Stawkę zamyka wykład Lex Ophorst z Rainbow International zrzeszająca producentów pod wspólną marką Harvest House. Co ciekawe mamy tu do czynienia
z modelem sprzedaży bezpośredniej od spółdzielni producentów do sprzedaży detalicznej, jak również dotarcie do klienta końcowego razem z producentem. Takie opłacalne dla wszystkich działanie zdaje się być dobrą opcją również dla polskich producentów.
Ramię w ramię
Patrząc na rozbudowaną i różnorodną agendę, a także zaproszonych prelegentów nie można oprzeć się wrażeniu, że ta Konferencja może rzeczywiście zapewnić sporo wiedzy i zastanowienia się nad wprowadzeniem rozwiązań z powodzeniem stosowanych w innych krajach. Organizacja tak dużego wydarzenia jak konferencja, zazwyczaj skupia wokół siebie firmy ściśle związane z daną branżą. Nie inaczej było w tym przypadku.
Sama Konferencja Pomidorowa została zorganizowana wraz z Partnerami:
Partnerem Honorowym: Ambasada Królestwa Niderlandów
Partnerami medialnymi: Warzywa.pl | e-warzywnictwo.pl |podoslonami.pl | Szklarnie Tunele Osłony
Partnerami: Koppert Polska | Rijk Zwaan | Viscon Group| Agrorisk Polska | UPL | Syngenta |
Bayer De Ruiter | Cutilene | Grodan | Grupa Mularski | Enza Zaden |Rozsadnik | Konexim |
Szałas Agro | Fargo | Roam Technology | Yara | Certhon | Signify | Symbioz | Axia Seeds | Agrozone.
Więcej informacji: https://konferencja-pomidorowa.pl/