Reklama
Grafika reklamowa nr 302 Grafika reklamowa nr 304
Reklama
Grafika reklamowa nr 298
Reklama
Grafika reklamowa nr 312 Grafika reklamowa nr 313 Grafika reklamowa nr 314
Reklama
Grafika reklamowa nr 315
Reklama
Grafika reklamowa nr 295 Grafika reklamowa nr 301
Reklama
Grafika reklamowa nr 311
Reklama
Grafika reklamowa nr 305
Znajdujesz się w: Aktualności Archiwum

Mniejszy eksport warzyw świeżych i mrożonych

Aktualności

2015-05-27 12:19
Największy spadek odnotowano w odniesieniu do pomidorów, których łączny wolumen sprzedaży za granicę obniżył się o ok. 25 proc. do 51,5 tys. t.

Z danych Eurostatu wynika, że eksport warzyw świeżych z Polski w  pierwszych ośmiu miesiącach sezonu 2014/2015 ukształtował się na poziomie 429 tys. t i był o 6 proc. niższy niż przed rokiem. Przyczyną spadku było w głównej mierze zamknięcie się rynku rosyjskiego. Eksport do krajów poza UE zmniejszył się w relacji rocznej o 42 proc. do poziomu 99 tys. t, podczas gdy w przypadku krajów Unii Europejskiej zanotowano wzrost sprzedaży o 15,7 proc. do 330 tys. t. - informują analitycy Banku BGŻ.

Największy spadek odnotowano w odniesieniu do pomidorów, których łączny wolumen sprzedaży za granicę obniżył się o ok. 25 proc. do 51,5 tys. t. Co więcej, zmniejszenie wywozu pomidorów może być widoczne i  odczuwalne dla producentów również w drugim i na początku trzeciego kwartału 2015 r. W 2014 r. w czerwcu i lipcu Polska wyeksportowała do Rosji łącznie 12,6 tys. t pomidorów, co stanowiło 37 proc. wolumenu sprzedaży zagranicznej tych produktów.

Znacznym spadkiem, pod względem wolumenu, charakteryzował się eksport kapust oraz marchwi. W relacji rocznej wyniósł on odpowiednio 10 i 11 proc. Ze względu na wysoki historycznie udział w wywozie rynków pozaunijnych, zwłaszcza rosyjskiego, wzrost sprzedaży do krajów Unii złagodził spadki ogółem tylko w niewielkim stopniu.

Warto również zauważyć, że mimo znacznego udziału Rosji w polskim eksporcie pieczarek, ich sprzedaż zagraniczna pozostała na prawie niezmienionym poziomie w stosunku do roku poprzedniego, wynosząc 130 tys. t. Wynik ten jest konsekwencją wzrostu sprzedaży na rynek białoruski (+ 95 tys. t; +104 proc.), zwłaszcza w pierwszej połowie wspomnianego okresu. Jego dynamika grudniu ubiegłego roku zdecydowanie się zmniejszyła, niemniej, wzrósł silnie wywóz do krajów Unii Europejskiej łącznie w okresie lipiec - luty o 6,5 proc. r/r do 104 tys. t.

Mimo większej podaży cebuli na rynku Unii Europejskiej (wysokie zbiory w Holandii i Hiszpanii), jej eksport z Polski na rynek Wspólnoty wzrósł o ponad 8 proc. r/r. Przełożyło się to na łączny wzrost jej eksportu z Polski o blisko 2 proc. r/r. Przyczyną powyższego były niskie ceny cebuli, jak również dość wysoki popyt na rynkach pozaeuropejskich. Z danych statystyki europejskiej wynika, że unijny eksport tych warzyw w  analizowanym okresie (lipiec 2014 - luty 2015) wzrósł aż o 31 proc.

Embargo rosyjskie miało przełożenie również na znaczny spadek polskiego eksportu warzyw mrożonych. Łączny wolumen sprzedaży zagranicznej w rozpatrywanym okresie wyniósł 258 tys. t i był o 16,5 proc. niższy r/r. Możliwości pokrycia strat w eksporcie nowymi rynkami były w dużej mierze ograniczone. Spadek odnotowano również w przypadku eksportu tych produktów na rynki UE o 8 proc. do 202 tys. t, ze względu na wysoką podaż na rynkach UE i również zamknięcie rosyjskiego dla pozostałych krajów UE.


BGŻ
e-warzywnictwo.pl

Prognoza pogody

POZNAŃ Pogoda

Fotogalerie

Niniejszy serwis internetowy stosuje pliki cookies (tzw. ciasteczka). Informacja na temat celu ich przechowywania i sposobu zarządzania znajduje się w Polityce prywatności. Jeżeli nie wyrażasz zgody na zapisywanie informacji zawartych w plikach cookies - zmień ustawienia swojej przeglądarki.