Reklama
Grafika reklamowa nr 297 Grafika reklamowa nr 297
Reklama
Grafika reklamowa nr 299 Grafika reklamowa nr 299
Reklama
Grafika reklamowa nr 294
Reklama
Grafika reklamowa nr 85 Grafika reklamowa nr 85
Reklama
Grafika reklamowa nr 296

Rosja wydłuża obowiązywanie starych przepisów dot. transportu towarów

Rosja wydłuża obowiązywanie starych przepisów dot. transportu towarów

2013-08-09 08:19
Rosyjska Federalna Służba Celna przesunęła o miesiąc obowiązywanie nowych przepisów dot. transportu towarów - poinformował wiceminister transportu Maciej Jankowski. Przewoźnicy do 14 września nie będą musieli mieć dodatkowych gwarancji finansowych do karnetu TIR.

Nowe przepisy zapowiedziane przez Federalną Służbę Celną (FTS) miały wejść w życie od 14 sierpnia. Wprowadzały one wymóg przedkładania przez przewoźników gwarancji bankowych lub poręczeń, a także precyzyjnego wytyczania i konsultowania trasy samochodu ciężarowego transportującego ładunek na terytorium Rosji.
Wiele państw oraz organizacji branżowych wyraziło zdziwienie i zaniepokojenie wobec nowych przepisów, jakie miałyby zacząć obowiązywać w Rosji. Komisja Europejska ostrzegła, że zapowiedziane regulacje doprowadzą do poważnych zakłóceń w handlu UE z tym krajem. Zdaniem ekspertów, proponowane regulacje uderzą przede wszystkim w małe firmy transportowe w UE, zajmujące się przewożeniem towarów na Wschód.
Zdaniem Jankowskiego, obecnie działający system poręczeń regulowany międzynarodową konwencją celną (Konwencja TIR), został w praktyce zakwestionowany przez rosyjską służbę celną. "To podważa cały system wzajemnych zabezpieczeń i stawia pod znakiem zapytania sens istnienia tej konwencji i współpracy, która była wypracowana przez kilkadziesiąt lat" - podkreślił na czwartkowej konferencji prasowej.
Wiceminister dodał, że wszyscy byli zaskoczeni decyzją FTS. "Kiedy dowiedzieliśmy się o tym, natychmiast podjęliśmy działania (...) Skontaktowaliśmy się z innymi krajami, m.in. z Litwą, która sprawuje prezydencję w UE oraz z Komisją Europejską. Podjęliśmy zdecydowane działania" - zapewnił.
Jankowski powiedział, że w tej chwili toczą się rozmowy ze stroną rosyjską. Resort transportu poinformował w komunikacie, że w tej sprawie w czwartek, pod przewodnictwem ministra Sławomira Nowaka, odbyło się już kolejne spotkanie grupy roboczej.
Prezes Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce Jan Buczek zaznaczył na konferencji, że dla polskiej branży transportowej proponowane zmiany w polityce celnej są poważnym problemem i mogą wpłynąć na udział polskich przewoźników na rynku rosyjskim. Ocenił, że działanie FTS jest szkodliwe dla wolnej gospodarki.
"Wrzesień, październik, listopad i grudzień są najważniejszymi miesiącami dla przewoźników drogowych. Wprowadzenie takiego ograniczenia w przeddzień tego +szczytu+, byłoby dla nas ciosem, który spowodowałby utratę rynku, na którym jesteśmy liderem" - podkreślił Buczek. Z UE na Wschód - przede wszystkim do Rosji - transportem samochodowym przewożonych jest ponad 50 mln ton ładunków rocznie. Około 20 proc. rynku przewozów do Rosji przypada na przewoźników z Polski.
Polscy przewoźnicy wykonują rocznie około 270 tys. przewozów.
Prezes ZMPD ocenił, że w działaniach rosyjskiej służby celnej, nie chodzi o zabezpieczenie należności celno-podatkowych, tylko o dodatkowe pieniądze, które ta służba mogłaby od przewoźników pozyskiwać.
Transport towarów samochodami ciężarowymi reguluje przyjęta pod egidą ONZ w listopadzie 1975 roku międzynarodowa konwencja celna (Konwencja TIR). Przystąpiło do niej 68 państw.
Konwencja uprościła procedury na przejściach granicznych i w urzędach celnych, by skrócić czas transportu. Przewoźnicy nie muszą przy każdym przekraczaniu granicy przechodzić kontroli i wnosić opłat celnych. Po kontroli w kraju załadunku samochód jest plombowany, a przewoźnik wykupuje karnety TIR. Gwarantują one opłacenie należności celnych do 60 tys. euro.
System jest obsługiwany przez Międzynarodową Unię Transportu Drogowego (IRU), a w poszczególnych państwach przez krajowe organizacje przewoźników.
Przepisy konwencji stanowią również, że nowe regulacje nie mogą być wprowadzane bez konsultacji z pozostałymi stronami. Rosja konsultacji takich nie przeprowadziła.

Źródło: ppr.pl
e-warzywnictwo.pl

Prognoza pogody

POZNAŃ Pogoda

Fotogalerie

Niniejszy serwis internetowy stosuje pliki cookies (tzw. ciasteczka). Informacja na temat celu ich przechowywania i sposobu zarządzania znajduje się w Polityce prywatności. Jeżeli nie wyrażasz zgody na zapisywanie informacji zawartych w plikach cookies - zmień ustawienia swojej przeglądarki.