Odmiany

W Polsce produkcja pora ma ugruntowaną pozycję a w ostatnich latach jej trend jest na fali wznoszącej. Tworzą się wysoce wyspecjalizowane gospodarstwa, które postawiły na ten gatunek warzywa. Jest to "kawałek tortu", który kusi m.in. firmy oferujące nasiona i rozsadę.
W branży nasiennej w ostatnim czasie por stał się jeszcze istotniejszy dla francuskiej grupy Limagrain. 1 lipca 2017 r. firma Hazera, należąca do grupy Limagrain poszerzyła swoją ofertę odmian pora, a to za sprawą przejęcia programu hodowlanego tego gatunku z firmy Syngenta. Decyzja ta może spodobać się klientom spółki Hazera, ponieważ uzyskali dostęp do bogatszego asortymentu odmian pora u swoich przedstawicieli. Pod koniec września 2017 r. w Warmenhuizen w Holandii odbyły się Międzynarodowe Dni Otwarte firmy Hazera, gdzie mocno akcentowano ten fakt; prezentowano odmiany oraz udzielano wyczerpujących informacji o poszczególnych kreacjach.
Podczas spotkania w Holandii zapytaliśmy Rolanda Sweijena, Menadżera ds. Wprowadzania Produktu, dlaczego warto postawić na odmiany pora firmy Hazera.
Roland Sweijen, Menadżer ds. Wprowadzania Produktu w firmie Hazera
Roland Sweijen odpowiedział: odmiany pora z naszego programu hodowlanego charakteryzuje wysoki potencjał plonowania, odporność na jarowizację oraz łatwość w przygotowaniu do sprzedaży, szybko można je obierać z zewnętrznych liści. Są to cechy najczęściej brane pod uwagę przez producentów tego warzywa w całej Europie. Aktualnie wzbogacone portfolio porowe pozwala firmie Hazera skupić się na rynkach hiszpańskim, niemieckim, brytyjskim, francuskim, polskim oraz na rynkach krajów skandynawskich i Beneluxu. Jeśli mówimy o rynku polskim zostały już wytypowane odmiany pozyskane z hodowli Syngenta, które będą mocno promowane w nadchodzącym sezonie wegetacyjnym. Ogromną zaletą będzie brak zmiany nazw porów, co znacznie ułatwi poszukiwania preferowanych odmian przez producentów. Wśród odmian dedykowanym polskim warunkom klimatycznym znajdą się dwa mieszańce, tj. Stromboli F1 oraz Mercurian F1 oraz aż cztery odmiany ustalone (jedna z nich w typie bułgarskim - Bulgina, a także zimowo wiosenna - Selina, letnia - Prelina oraz jesienna - Sevilla).
W trakcie Dni Otwartych dużą uwagę zwracamy Klientom na mieszańca Stromboli F1, który sprawdza się w produkcji na wielu rynkach europejskich. Cechuje go głównie ciemny, intensywny zielononiebieski kolor liści oraz bardzo wysoka zdrowotność, a także długa część wybielona, która wyjątkowo dobrze prezentuje się w skrzynkach. Kolejną odmianą jest dobrze znany Mercurian F1, którego charakteryzuje bardzo wysoki potencjał plonotwórczy i wyrównanie. Bulgina to odmiana ustalona polecana szczególnie do suszenia oraz mrożenia, Prelina to wczesna odmiana do zbioru od sierpnia wyróżnia się niezawodnością w uprawie, Sevillę charakteryzuje wysoki plon, a zimowo wiosenna Selina jest tolerancyjna względem niskich temperatur. Wszystkie wymienione przeze mnie odmiany zostały wybrane w oparciu o potrzeby i wymagania polskiego rynku, m.in. także na podstawie opinii producentów.
Stromboli F1 tworzy długą część wybieloną

Mercurian F1 to już uznana na rynku odmiana pora
Piotr Manista, Menadżer ds. Rozwoju Produktu w firmie Hazera Poland podkreślał, że jednym z głównych priorytetów dla firmy Hazera jest profesjonalna obsługa klientów. Z tego tytułu eksperci firmy prężnie współpracują z producentami warzyw skupiając się na ich potrzebach oraz oczekiwaniach, co owocuje zwiększonym potencjałem upraw, a w konsekwencji maksymalizacją produkcji. Firma Hazera od lat specjalizuje się w hodowli pora i współpracuje z międzynarodowymi instytutami badawczymi, co pozwala na tworzenie najlepszych możliwych rozwiązań spełniających potrzeby klientów w całej Europie.
Piotr Manista, Menadżer ds. Rozwoju Produktu w firmie Hazera Poland
Dzięki pozyskaniu programu hodowlanego pora od koncernu Syngenta, firma Hazera będzie mogła jeszcze mocniej rozbudować ofertę odmian pora zarówno odmian mieszańcowych, jak i ustalonych spełniając wysokie wymagania producentów pora. W efekcie końcowym zarówno firma, producenci jak i konsumenci na tym skorzystają - mówił Piotr Manista.
Małgorzata Srebro