Aktualności
Senat nie zgłosił w czwartek poprawek do noweli ustawy o funduszach promocji produktów rolno-spożywczych. Nowe przepisy przewidują m.in. wpisanie słonecznika do katalogu roślin oleistych, a także objęcie produktów pszczelich wsparciem z Funduszu Promocji Owoców i Warzyw.

Zmiany we wpłatach na Fundusz Promocji Roślin Oleistych
Nowelizacja wprowadza zmiany do naliczania, pobierania i przekazywania wpłat na Fundusz Promocji Roślin Oleistych, do których zobowiązany będzie każdy podmiot, który nabywa towar od wytwórcy roślin oleistych — niezależnie od formy prawnej oraz rodzaju prowadzonej działalności.
Dotychczas do wpłat na Fundusz Promocji Roślin Oleistych byli zobowiązani przedsiębiorcy prowadzący działalność gospodarczą w zakresie przetwórstwa roślin oleistych od swoich dostawców bez względu na ich przeznaczenie. Według resortu rolnictwa zmiana ta podyktowana jest tym, że rynek roślin oleistych charakteryzuje się dużą dynamiką obrotów, a dotychczasowe przepisy nie obejmują wszystkich podmiotów.
Ustawa rozszerza też katalog roślin oleistych o słonecznik. Dzięki temu stworzona zostaje możliwość realizacji działań, które będą promować ten produkt i jego przetwory. Podyktowane jest to tym, że coraz większą popularność w Polsce zdobywa uprawa słonecznika, która ze względu na niższe koszty jest alternatywą dla uprawy rzepaku.
Ponadto poszerzony ma być zakres działań wspieranych przez Fundusz Promocji Ziarna Zbóż i Przetworów Zbożowych oraz Fundusz Promocji Roślin Oleistych. Ma on obejmować również działania edukacyjno-informacyjne oraz inicjatywy badawczo-rozwojowe ukierunkowane na promocję wykorzystania biokomponentów i biopaliw ciekłych wytwarzanych z surowców rolnych takich jak m.in. rzepak i kukurydza.
Wsparcie dla produktów pszczelich
Nowela przewiduje również wsparcie ze środków Funduszu Promocji Owoców i Warzyw produktów pszczelich, takich jak np. miód, czy propolis.
Fundusze promocji powstały na mocy ustawy z 2009 r.; obecnie jest ich dziesięć: Fundusz Promocji Mleka; Mięsa Wieprzowego; Mięsa Wołowego; Mięsa Końskiego; Mięsa Owczego; Ziarna Zbóż i Przetworów Zbożowych; Owoców i Warzyw; Mięsa Drobiowego; Ryb, a także działający od 1 sierpnia 2019 r. Fundusz Promocji Roślin Oleistych. Mają one promować produkty rolno-spożywcze, wspierać marketing rolny i wzrost spożycia takich produktów.
Deklaracje wpłat na poszczególne fundusze promocji będą mogły być składane wyłącznie w formie elektronicznej.