Reklama
Grafika reklamowa nr 302 Grafika reklamowa nr 304
Reklama
Grafika reklamowa nr 298
Reklama
Grafika reklamowa nr 312 Grafika reklamowa nr 313 Grafika reklamowa nr 314
Reklama
Grafika reklamowa nr 315
Reklama
Grafika reklamowa nr 295 Grafika reklamowa nr 301
Reklama
Grafika reklamowa nr 311
Reklama
Grafika reklamowa nr 305
Znajdujesz się w: Aktualności

Senat: bez poprawek do noweli ustawy o funduszach promocji produktów rolno-spożywczych

Aktualności

2025-02-28 11:18

Senat nie zgłosił w czwartek poprawek do noweli ustawy o funduszach promocji produktów rolno-spożywczych. Nowe przepisy przewidują m.in. wpisanie słonecznika do katalogu roślin oleistych, a także objęcie produktów pszczelich wsparciem z Funduszu Promocji Owoców i Warzyw.

Zmiany we wpłatach na Fundusz Promocji Roślin Oleistych

Nowelizacja wprowadza zmiany do naliczania, pobierania i przekazywania wpłat na Fundusz Promocji Roślin Oleistych, do których zobowiązany będzie każdy podmiot, który nabywa towar od wytwórcy roślin oleistych — niezależnie od formy prawnej oraz rodzaju prowadzonej działalności.

Dotychczas do wpłat na Fundusz Promocji Roślin Oleistych byli zobowiązani przedsiębiorcy prowadzący działalność gospodarczą w zakresie przetwórstwa roślin oleistych od swoich dostawców bez względu na ich przeznaczenie. Według resortu rolnictwa zmiana ta podyktowana jest tym, że rynek roślin oleistych charakteryzuje się dużą dynamiką obrotów, a dotychczasowe przepisy nie obejmują wszystkich podmiotów.

Ustawa rozszerza też katalog roślin oleistych o słonecznik. Dzięki temu stworzona zostaje możliwość realizacji działań, które będą promować ten produkt i jego przetwory. Podyktowane jest to tym, że coraz większą popularność w Polsce zdobywa uprawa słonecznika, która ze względu na niższe koszty jest alternatywą dla uprawy rzepaku.

Ponadto poszerzony ma być zakres działań wspieranych przez Fundusz Promocji Ziarna Zbóż i Przetworów Zbożowych oraz Fundusz Promocji Roślin Oleistych. Ma on obejmować również działania edukacyjno-informacyjne oraz inicjatywy badawczo-rozwojowe ukierunkowane na promocję wykorzystania biokomponentów i biopaliw ciekłych wytwarzanych z surowców rolnych takich jak m.in. rzepak i kukurydza.

Wsparcie dla produktów pszczelich

Nowela przewiduje również wsparcie ze środków Funduszu Promocji Owoców i Warzyw produktów pszczelich, takich jak np. miód, czy propolis.

Fundusze promocji powstały na mocy ustawy z 2009 r.; obecnie jest ich dziesięć: Fundusz Promocji Mleka; Mięsa Wieprzowego; Mięsa Wołowego; Mięsa Końskiego; Mięsa Owczego; Ziarna Zbóż i Przetworów Zbożowych; Owoców i Warzyw; Mięsa Drobiowego; Ryb, a także działający od 1 sierpnia 2019 r. Fundusz Promocji Roślin Oleistych. Mają one promować produkty rolno-spożywcze, wspierać marketing rolny i wzrost spożycia takich produktów.

Deklaracje wpłat na poszczególne fundusze promocji będą mogły być składane wyłącznie w formie elektronicznej.

Prognoza pogody

POZNAŃ Pogoda

Fotogalerie

Niniejszy serwis internetowy stosuje pliki cookies (tzw. ciasteczka). Informacja na temat celu ich przechowywania i sposobu zarządzania znajduje się w Polityce prywatności. Jeżeli nie wyrażasz zgody na zapisywanie informacji zawartych w plikach cookies - zmień ustawienia swojej przeglądarki.