Aktualności
Produkcja mrożonych warzyw w sezonie 2015/2016 wg danych GUS w zakładach zatrudniających 50 osób i więcej wyniosła 571 tys. t wobec 586 tys. t sezon wcześniej (-2,6 proc. ). Przyczyną spadku była znacznie niższa dostępność surowców na rynku krajowym, choć w stosunku do spadku produkcji warzyw świeżych, obniżka produkcji mrożonek była relatywnie niska. Wg GUS w 2015 r. zbiory warzyw gruntowych w Polsce ukształtowały się na poziomie niespełna 3,8 mln t - o 18 proc. niższym r/r - informuje Mariusz Dziwulski, ekspert ds. analiz rynków rolnych, BGŻ BNP Paribas.
Dziwulski podkreśla, że mimo spadku produkcji, w sezonie poprzednim wzrósł eksport mrożonych warzyw (CN 0710) z Polski. Według danych Eurostat w pierwszych 11 miesiącach sezonu 2015/2016 (lipiec 2015-maj 2016) ich sprzedaż zagraniczna wyniosła 407 tys. t i była o 7 proc. wyższa niż przed rokiem. Warto jednak zauważyć, że był to efekt silnej dynamiki sprzedaży w III kw. 2015 r. (+27 proc. ).
Od początku 2016 r. braki w podaży mrożonek były coraz bardziej widoczne, a dynamika sprzedaży warzyw mrożonych wyraźnie wyhamowała. Z danych statystyki unijnej wynika, że w pierwszych pięciu miesiącach 2016 r. wyeksportowano z Polski 188 tys. t mrożonych warzyw - o 4 proc. mniej niż przed rokiem.
- Rynek mrożonych warzyw wciąż znajduje się pod wpływem ograniczeń handlowych ze strony Rosji. Wolumen wywozu mrożonych warzyw w analizowanym okresie poprzedniego sezonu był jednocześnie o blisko 3 i 8 proc. niższy niż odpowiednio dwa i trzy sezony wcześniej, z czego na rynki pozaunijne wysłano odpowiednio o 25 i 17 proc. mrożonek mniej - podaje ekspert BGŻ BNP Paribas.
Jak dodaje, podobnie jak w przypadku wielu produktów sektora owocowo-warzywnego, spadek dostaw do Rosji kompensowany był silnym wzrostem sprzedaży na Białoruś - wzrost o 38 proc. do 55,3 tys. t. Wśród zmian w strukturze eksportu warto jednak zwrócić uwagę na szczególnie wysoką dynamikę wzrostu sprzedaży mrożonych warzyw do USA (+53 proc. do 12 tys. t) oraz Arabii Saudyjskiej (o 170 proc. do 6,9 tys. t).
Udział Stanów Zjednoczonych w strukturze polskiego eksportu mrożonych warzyw w ostatnich 5 latach silnie wzrastał, a w ostatnim sezonie stały się one jednym z czołowych odbiorców (ósme miejsce) mrożonych warzyw z Polski. Czynnikiem wspierającym sprzedaż na rynek Ameryki Północnej był korzystny dla eksporterów, kurs dolara wobec euro.
- Mniejsza produkcja i wyższe koszty surowca przyczyniły się do wzrostu cen wielu gatunków mrożonych warzyw w poprzednim sezonie. Wskutek tego wartość ich sprzedaży zagranicznej w sezonie 2015/2016 (dane dla 11 miesięcy sezonu) zwiększyła się o blisko 8 proc. do 227 mln euro - podaje Mariusz Dziwulski, ekspert ds. analiz rynków rolnych, BGŻ BNP Paribas