Aktualności
Co miesiąc poziom inflacji w Polsce jest coraz wyższy. W kwietniu osiągnął rekordowy wynik. Zdaniem ekonomistów w maju ma być on jeszcze wyższy. To ma wpływ na ceny produktów oraz usług. Zdecydowana większość Polaków uważa, że ceny świeżych warzyw oraz owoców są wyższe od tych z zeszłego roku - wynika z badania dla Wirtualnej Polski. Ma to wpływ na ich decyzje zakupowe.
W najnowszym badaniu Ogólnopolskiego Panelu Badawczego Ariadna dla WP zapytaliśmy Polaków m.in. o to, jak oceniają ceny tegorocznych świeżych, młodych warzyw (tzw. nowalijek) i owoców.
Drożyzna w Polsce. Porównano ceny z poprzednim rokiem
68 proc. respondentów stwierdziło, że ceny są zdecydowanie wyższe od zeszłorocznych. Natomiast 16 proc. - że są trochę wyższe.
4 proc. uważa, że ceny są takie same jak zeszłoroczne, a tylko 1 proc. - że ceny są trochę niższe od zeszłorocznych. Tyle samo osób oceniło, że w tym roku należy zapłacić zdecydowanie mniej.
Inflacja szaleje. Te produkty podrożały najbardziej
Badanych zapytaliśmy także o to, które młode warzywa lub owoce zdrożały najbardziej w porównaniu z rokiem ubiegłym.
Na pierwszym miejscu, z wynikiem 66 proc., znalazły się czereśnie. Tuż za nimi - pomidory. 61 proc. ankietowanych uznało, że te warzywa podrożały najbardziej. Podium tego rankingu zamykają truskawki. 58 proc. Polaków wskazało, że te owoce podrożały najbardziej w porównaniu z cenami z 2021 roku.
Ankietowani wskazali także na inne produkty. Są to: młode ziemniaki (50 proc. głosów), ogórki (46 proc. głosów), młoda kapusta (38 proc. głosów), młoda marchewka (31 proc. głosów), szparagi (31 proc. głosów), sałata (30 proc. głosów), rzodkiewki (27 proc. głosów), szczypiorek (21 proc. głosów), rabarbar (21 proc. głosów), dymka (18 proc. głosów), inne (3 proc. głosów). Natomiast 14 proc. respondentów stwierdziło: "trudno odpowiedzieć".
W najnowszym badaniu Ogólnopolskiego Panelu Badawczego Ariadna dla WP zapytaliśmy Polaków m.in. o to, jak oceniają ceny tegorocznych świeżych, młodych warzyw (tzw. nowalijek) i owoców.
Tak drożyzna w Polsce wpływa na wybory Polaków
W badaniu Wirtualnej Polski zapytaliśmy także o to, jaki wpływ mają ceny tegorocznych młodych warzyw i owoców na decyzje zakupowe.
64 proc. uczestników panelu przyznało, że kupuje mniej młodych warzyw oraz owoców niż w zeszłym roku. Powód? Cena. Tylko 23 proc. respondentów stwierdziła, że cena nie ma dla nich większego znaczenia, bo lubi młode warzywa oraz owoce.
Natomiast 12 proc. głosujących wyznało, że w ogóle nie kupuje młodych warzyw i owoców w tym roku, bo są dla nich za drogie.
Badanie w ramach Ogólnopolskiego Panelu Badawczego Ariadna dla WP przeprowadzono na reprezentatywnej grupie 1073 pełnoletnich Polaków metodą CAWI w dniach 20-23 maja.