Aktualności
W skierowanym do konsultacji publicznych projekcie nowelizacji ustawy o homologacji przewidziano m.in. umożliwienie dalszej eksploatacji ciągników rolniczych sprowadzonych spoza UE i zarejestrowanych bez wymaganych dokumentów homologacyjnych - poinformowało w czwartek Ministerstwo Infrastruktury.

Jak wskazano w komunikacie resortu, w projekcie w nowelizacji ustawy o systemach homologacji pojazdów oraz ich wyposażenia precyzyjnie określono procedurę dopuszczenia do eksploatacji sprowadzonych do Polski pojazdów nieobjętych zharmonizowaną na poziomie UE procedurą homologacji. Ma to na celu eliminację rozbieżnych interpretacji przepisów prawa w starostwach oraz zapewnienie odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa, ochrony zdrowia i środowiska.
Przygotowany przez MI projekt zakłada wprowadzenie przepisu umożliwiającego dalszą eksploatację na terytorium RP ciągników rolniczych sprowadzonych do Polski spoza UE i zarejestrowanych bez wymaganych dokumentów homologacyjnych. Rozwiązanie to dotyczy przede wszystkim rolników, którzy nabyli ciągniki "w dobrej wierze".
"Celem nowelizacji jest nieobciążanie ich skutkami wcześniejszych, niejednoznacznych przepisów. Co ważne, przepis ten nie znosi odpowiedzialności importerów oraz dealerów tego typu pojazdów, którzy wprowadzali na rynek polski ciągniki rolnicze bez wymaganych dokumentów" - wskazało ministerstwo.
Kolejnym przewidzianym w projekcie rozwiązaniem jest wzmocnienie nadzoru rynku motoryzacyjnego, który realizowany jest przez Dyrektora Transportowego Dozoru Technicznego.
"Projekt ustawy przyznaje Dyrektorowi TDT szereg narzędzi niezbędnych do kontroli pojazdów i części wprowadzonych do obrotu w Polsce oraz skuteczniejszego wycofywania niebezpiecznych produktów" - zaznaczono w komunikacie.
Dyrektor TDT ma też objąć nadzór nad spełnianiem przez hulajnogi elektryczne określonych dla nich warunków technicznych. Ma to doprowadzić do wyeliminowania z rynku hulajnóg elektrycznych, których konstrukcja umożliwia rozwijanie prędkości przekraczającej 20 km/h.
Projekt przewiduje również obowiązek rejestracji znajdujących się na terytorium RP pojazdów z państw trzecich. Będą mu podlegały pojazdy przebywające w Polsce ponad rok od dnia przekroczenia granicy.
W ciągu 30 dni trzeba będzie też zarejestrować pojazd, którego właściciel obcokrajowiec uzyskał stałe miejsce zamieszkania na terytorium Polski, na którym przebywa dłużej niż 185 dni w roku. Ma to umożliwić objęcie tych pojazdów m.in. polskim systemem badań technicznych i ograniczyć nadużywanie prawa do poruszania się cudzoziemców pojazdami zarejestrowanymi za granicą.
Jak wskazało MI, uproszczenie i przyśpieszenie procesu rejestracji pojazdów ma nastąpić dzięki uregulowaniu zasad przekazywania świadectw zgodności wystawianych dla nowych pojazdów w postaci elektronicznej. Zmiana ta ułatwi także współpracę pomiędzy krajami UE.
W grudniu ub.r. Naczelny Sąd Administracyjny oddalił kasację złożoną przez dilera firmy MTS Belarus od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie w sprawie dotyczącej sześciu osobnych przypadków cofnięcia rejestracji ciągników marki MTZ Belarus.
Wcześniej WSA uchylił decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Koszalinie, które stwierdziło, że rejestracja nie została przeprowadzona zgodnie z przepisami, ale nie złamano prawa w sposób rażący. Decyzję SKO zaskarżył do WSA prokurator, w którego ocenie naruszenie przepisów rejestracyjnych było rażące. Sąd podzielił tę opinię.
Ministerstwo Infrastruktury informowało również o licznych sygnałach dotyczących problemów, jakie mają organów rejestrujące ze stosowaniem obecnie obowiązujących przepisów, zwłaszcza przy uwzględnieniu niektórych bezpośrednio stosowanych przepisów UE. Kłopoty sprawiała nie dość precyzyjna definicja "nowego pojazdu", która była przedmiotem orzecznictwa europejskiego oraz również krajowego.
Kwestia dopuszczania do ruchu w Polsce ciągników rolniczych była też - jak zauważył resort - przedmiotem wielu postępowań prokuratorskich, skarg do Komisji Europejskiej, a także doniesień i artykułów medialnych, w których wskazywano, że dotychczasowa praktyka organów rejestrujących legalizuje proceder wprowadzania do obrotu w UE ciągników rolniczych niespełniających europejskich wymagań homologacyjnych. Dlatego, w ocenie MI, konieczne było opracowanie precyzyjnych regulacji w tej kwestii.