Aktualności
9 stycznia br. na skrzynkę mailową Komendanta Miejskiego Policji w Nowym Sączu wpłynęła wiadomość od mieszkańca Sądecczyzny, który został oszukany. Mężczyzna w grudniu ubiegłego roku zainteresował się kupnem ciągnika rolniczego z ogłoszenia na jednym z portali społecznościowych. Skuszony atrakcyjną ceną nawiązał kontakt ze sprzedającym. Po ostatecznych ustaleniach wpłacił połowę umówionej kwoty, po czym otrzymał informację, że ciągnik należy jeszcze ubezpieczyć przed wysyłką i musi wpłacić pozostałe pieniądze – razem 5300 euro, czyli około 24 tysiące złotych. Kiedy przez dwa tygodnie status przesyłki nie zmieniał się (cały czas była w przygotowaniu), a kontakt ze sprzedającym się urwał, sądeczanin zorientował się, że najprawdopodobniej padł ofiarą oszusta i 4 stycznia br. zgłosił się do sądeckich policjantów. Sprawą zajął się funkcjonariusz Wydziału do walki z Przestępczością Gospodarczą – komisarz Jakub Mółka, który zrobił wszystko, co mógł, by pomóc pokrzywdzonemu mężczyźnie. Mimo że odzyskanie pieniędzy wpłaconych na zagraniczne rachunki po takim czasie niemal graniczyło z cudem, dzięki zaangażowaniu policjanta już następnego dnia na konto sądeczanina wpłynęło 2650 euro.
Mężczyzna w mailu skierowanym do szefa sadeckich policjantów wyraził wdzięczność za okazaną mu pomoc.
Pamiętaj o bezpieczeństwie podczas zakupów w Internecie
Robiąc zakupy przez Internet zachowajmy ostrożność, ponieważ nie brakuje nieuczciwych sprzedawców, którzy w łatwy i szybki sposób chcą osiągnąć zysk.
- Unikajmy robienia zakupów w miejscach publicznych za pomocą tabletu lub smartfona w otwartej sieci internetowej. W ten sposób zmniejszymy ryzyko dostania się naszych danych w niepowołane ręce.
- Często zmieniajmy hasła, które wprowadzamy logując się do serwisów internetowych, by zminimalizować ryzyko włamania się na konto i długotrwałego wykorzystania hasła przez osobę, która się pod nas podszywa.
- Nie reagujmy na tzw. super okazje i nie poddawajmy się presji czasu. Gdy cena oferowanego produktu jest zbyt niska, może to sugerować, że towar jest podrobiony lub jest to oszustwo.
- Uważajmy na fałszywe sklepy internetowe. Zamawiając wybrany przedmiot zwróćmy uwagę na sprzedającego (jak długo widnieje w serwisie, ilu użytkowników korzystało z jego usług, czy ma pozytywne opinie itp.) oraz czytajmy dokładnie opis aukcji i regulamin sklepu, z usług którego zamierzamy skorzystać.
- Zanim wpłacimy pieniądze na wskazane konto, rozważmy bezpieczniejszą opcję płatności przy odbiorze.
- Gromadźmy całą korespondencję prowadzoną ze sprzedającym, bo w przypadku oszustwa jest ona bezcennym dowodem.
- Po otrzymaniu przesyłki koniecznie sprawdźmy czy towar jest zgodny z zamówieniem. Jeśli nie, należy skontaktować się ze sprzedającym, by wykluczyć ewentualną pomyłkę. Gdy mimo prób nie udaje się to lub pomimo, że odesłaliśmy zakupiony towar, nie otrzymaliśmy zwrotu pieniędzy, poinformujmy o tym fakcie Policję.