Greenyard odnotowuje o 9,5% wyższe obroty w pierwszym półroczu roku obrotowego 2023/2024
Greenyard osiągnął dobre wyniki w pierwszej połowie roku finansowego 2023/24, zwiększając wolumeny, sprzedaż całkowitą, EBITDA i marżę EBITDA. Dobry wynik operacyjny, w połączeniu ze ścisłą kontrolą kapitału obrotowego, zapewnił utrzymanie niskiego poziomu wskaźnika zadłużenia i dźwigni finansowej, który spadł z 2,7x do 2,4x rok do roku. Wyniki półroczne Greenyard potwierdzają dobre wyniki operacyjne firmy i jej zaangażowanie w realizację swoich długoterminowych ambicji.
W całym roku 2023/24 Greenyard potwierdza swoje ambicje osiągnięcia skorygowanej EBITDA na poziomie 175–180 mln euro i sprzedaży netto na poziomie 4,9 miliarda euro. Greenyard potwierdza również swoje ambicje osiągnięcia sprzedaży na poziomie 5,4 miliarda euro i skorygowanej EBITDA na poziomie 200–210 mln euro do marca 2026 r.
Dyrektor finansowy Nicolas De Clercq skomentował: „ Po niedawnym dołączeniu do firmy jako dyrektor finansowy Grupy dobrze jest widzieć dobre wyniki, szczególnie w trudnych warunkach rynkowych. Wolumeny nadal rosły, a skutki inflacji w grupie są łagodzone, tworząc platformę dla dalszego wzrostu rentowności i przepływów pieniężnych. Doświadczenia czysto roślinne, jakie Greenyard może wnieść w swoich trzech oddziałach, wyraźnie przynoszą wartość naszym klientom i ich konsumentom. ”
Greenyard zajmuje wyjątkową pozycję w łańcuchu wartości żywności, a tym samym silną pozycję umożliwiającą dalszy rozwój. Firma znajduje się w samym sercu rynku, który z pewnością będzie się rozwijać. Posiada silne portfolio produktów, globalny zasięg i zaangażowanie w innowacje. Dzięki wyraźnemu przejściu w stronę rozwiązań w zakresie żywności opartej wyłącznie na roślinach, firma Greenyard jest gotowa wykorzystać rosnące zapotrzebowanie na zdrowe, pożywne i zrównoważone produkty spożywcze.
Przeczytaj pełny raport Greenyard HY, klikając tutaj.
Wyniki HY 2023-2024 w skrócie
*Sprzedaż netto w ujęciu porównywalnym (LfL) wzrosła o 11,2%, na co wpływ miał wzrost wolumenu sprzedaży Fresh i działania kompensujące inflację w obu segmentach. Wolumeny wzrosły o 1,7%, a ceny o 9,5%.
*Skorygowana EBITDA wzrosła o 12,3%, czyli nawet szybciej niż Sprzedaż Netto.
*Skorygowana marża EBITDA wzrosła o 13 punktów bazowych do 3,6%.
*Wynik netto pozostał stabilny na poziomie 7,0 mln €, na co wpływ miały wyższe koszty odsetek i amortyzacja.
Zintegrowane relacje z klientami
W segmencie świeżych produktów wzrost według Marca Zwaanevelda, wicedyrektora generalnego wynika głównie z przychodów ze zintegrowanych relacji z klientami. Jest to obszar, w którym firma widzi duży potencjał, a odsetek obrotów uzyskanych dzięki tym relacjom z klientami wzrósł, jak wskazują dane z 74% do 78%. „Myślę, że biorąc pod uwagę wyzwania związane z dostępnością produktów, krok w kierunku długoterminowej współpracy jest nieunikniony. Tego lata pogoda była zróżnicowana, ale coraz częściej zmierzamy w stronę dłuższych okresów suszy i deszczu. W takich sytuacjach produkt jest potrzebny. Możemy to osiągnąć dzięki naszej długoterminowej współpracy zarówno z producentami, jak i np. handlem detalicznym. W ramach tych zintegrowanych relacji z klientami robimy wszystko w porozumieniu. Od optymalizacji łańcucha po logistykę transportu i uprawę. Wtedy jasne jest, jaki produkt będzie dostępny i można współpracować, reagując na problemy rynku. Dość wcześnie dostrzegliśmy potencjał tego rozwiązania i w pełni się w niego zaangażowaliśmy. Dla wielu stanie się to również koniecznością”.