Reklama
Grafika reklamowa nr 320
Reklama
Grafika reklamowa nr 302
Reklama
Grafika reklamowa nr 317 Grafika reklamowa nr 318 Grafika reklamowa nr 319
Reklama
Grafika reklamowa nr 321 Grafika reklamowa nr 323 Grafika reklamowa nr 322
Reklama
Grafika reklamowa nr 315
Reklama
Grafika reklamowa nr 301
Reklama
Grafika reklamowa nr 316
Znajdujesz się w: Aktualności

Odpowiedź Ministerstwa Rolnictwa w sprawie propozycji zmian w ekoschematach

Aktualności

2025-04-17 17:36

Odpowiedź Ministerstwa Rolnictwa w sprawie propozycji zmian w ekoschematach

 

Poniżej prezentujemy wnioski skierowane przez KRIR w sprawie zmian w ekoschematach oraz odpowiedź Ministerstwa Rolnictwa.

 

  1. Wniosek, aby ekoschemat Uprawa roślin miododajnych dalej uwzględniał wysiew minimum dwóch roślin, ale dowolnie wybranych przez rolnika i obojętnie z której listy. Dodatkowo, o zobowiązanie beneficjenta do określenia przeznaczenia uzyskanego plonu np. na paszę, przyoranie lub siew na poplony z zastrzeżeniem możliwości uprawy na cele spożywcze dla człowieka.

 

Zgodnie z zapisami Planu Strategicznego dla Wspólnej Polityki Rolnej na lata 2023-2027 (PS WPR), realizacja ekoschematu Obszary z roślinami miododajnymi polega na tworzeniu obszarów z roślinami miododajnymi przez wysiew mieszanki składającej się z co najmniej dwóch gatunków roślin miododajnych z określonych wykazów roślin tzw. nieuprawnych i uprawnych, nie obejmujących obcych gatunków inwazyjnych. Lista roślin została stworzona przy udziale ekspertów z instytutów naukowych. Gatunki roślin typowo uprawnych mogą być wysiewane wyłącznie w mieszance z pozostałymi (nieuprawnymi) gatunkami roślin i nie mogą dominować w mieszance. Celem interwencji jest zachęcenie rolników do tworzenia obszarów z roślinami miododajnymi, stanowiącymi długotrwałe, różnorodne i bezpieczne żerowiska dla pszczoły miodnej i dzikich owadów zapylających.

Zgodnie z PS WPR, obszary takie przyczyniają się do ochrony różnorodności biologicznej. W związku z tym, celowym jest stosowanie mieszanek złożonych z wielu gatunków roślin miododajnych należących do obydwu ww. wykazów. Z założenia ekoschemat nie może mieć charakteru produkcyjnego. Z tego powodu w mieszance roślin do wysiewu muszą być uwzględnione gatunki roślin nieprodukcyjnych. Dodatkowo, w ramach ekoschematu, w terminie do końca sierpnia, nie prowadzi się produkcji rolnej, z wyjątkiem prowadzenia pasiek, w tym nie prowadzi się wypasu i koszenia ani nie stosuje się nawozów i środków ochrony roślin.

 

  1. Wniosek o dopuszczenie kasacji poplonów ozimych po 15 listopada oraz zmiany w rozporządzeniu Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi w sprawie szczegółowych warunków i szczegółowego trybu przyznawania i wypłaty płatności w ramach schematów na rzecz klimatu i środowiska w ramach PS dla WPR na lata 2023-2027 terminu – wymieszanie poplonów ozimych z glebą, a nie mulczowanie poplonów.

 

Wymogi w ramach praktyki dotyczącej międzyplonów ozimych i wsiewek śródplonowych, w tym termin utrzymania międzyplonów ozimych lub wsiewek śródplonowych, tj. utrzymywanie roślin w formie mieszanek utworzonych z co najmniej 2 gatunków roślin do 1 października i utrzymywanych, co najmniej do 15 lutego następnego roku (1), zostały ustalone w oparciu o ekspertyzę przygotowaną przez instytut naukowy i zatwierdzony w PS WPR. Przyjęty termin utrzymania do 15 lutego służy pokryciu gleby roślinnością w okresie, w którym gleby są narażone na erozję. Zgodnie z opinią ekspertów, za międzyplony ozime uznaje się gatunki roślin ozimych, bądź ich mieszanki uprawiane celem pozyskania dodatkowej (między dwoma plonami głównymi) biomasy, a w szczególności w celu zapewnienia roślinnej okrywy ochronnej od jesieni do wiosny. Przepisy rozporządzenia ekoschematowego dopuszczają również w ramach praktyki dotyczącej międzyplonów ozimych wysiew gatunków jarych. Międzyplony ozime ograniczają wymywanie składników do wód podziemnych. Posiadają również znaczący wpływ na wzrost bioróżnorodności i ochronę zasobów naturalnych gleb, w szczególności poprzez zwiększanie substancji organicznej gleb, ograniczanie parowania wody z gleby oraz strat azotu w czasie zimy.

Wcześniejsza możliwość mulczowania międzyplonu ozimego, tj. nie wcześniej niż po 15 listopada i pozostawienie go na polu do 15 lutego, następującego po roku, w którym został złożony wniosek o przyznanie płatności, została również wprowadzona w wyniku konsultacji z ekspertami naukowymi i na wnioski rolników i doradców rolniczych. Mulczowanie po 15 listopada wprowadzono w celu umożliwienia wiosną wcześniejszego przygotowania stanowiska pod zasiewy roślin jarych. Pozostawienie mulczu na polu, tj. pozostawienie na polu w sposób widoczny resztek roślinnych po międzyplonie ozimym, ma podobne znaczenie dla gleby jak żywa biomasa międzyplonu ozimego. Zgodnie z opinią instytutów naukowych, ww. cele spełnia zarówno żywa roślina, jak i mulcz, który z niej powstał. W takiej sytuacji należy przyjąć, że spełniony zostanie wymóg okrywy glebowej. Dodatkową zaletą mulczowania jest efekt nawozowy.

 

  1. Wniosek o zmianę zasad ekoschematu Międzyplony ozime lub wsiewki śródplonowe poprzez dopuszczenie zabiegów ochrony roślin w szczególnych przypadkach, takich jak masowe występowanie szkodników i chorób zagrażających zasiewom, zgodnie z zasadami integrowanej ochrony roślin i dobrą praktyką rolniczą.

 

Należy zauważyć, że ekoschematy są prośrodowiskowym elementem systemu płatności bezpośrednich. Wspierają one praktyki korzystne dla środowiska, klimatu i zwierząt. Realizują cele środowiskowe i klimatyczne nowej WPR. Są to interwencje środowiskowe, dlatego też nie tylko w ramach praktyki Międzyplony ozime lub wsiewki śródplonowe zawarto wymogi polegające na zakazie wykonywania zabiegów ochrony roślin. Wymogi te zostały wprowadzone w uzgodnieniu z ekspertami z instytutów naukowych i mają na celu również ochronę bioróżnorodności.

 

  1. Wniosek o 3-letni okres zwolnienia dla rolnika – beneficjenta ekoschematu Integrowana produkcja roślin ze stosowania odmian zbóż dla danego województwa z pominięciem metody zaprawiania roślin zgodnej z metodyką IP, czyli należy usunąć założenia, co do odmian w poszczególnych województwach i odstąpić od jednej ustalonej metody zaprawiania.

 

W przypadku zbóż, wymóg dotyczący stosowania materiału siewnego zaprawionego zgodnie ze standardem ESTA lub standardami równoważnymi, określony w metodykach integrowanej produkcji (IP), obecnie został określony w metodyce IP jęczmienia ozimego i jarego oraz w metodyce IP żyta. Jednakże, przy tym wymogu określonym w liście obligatoryjnych czynności i zabiegów w systemie integrowanej produkcji, w wyniku korekty dokonanej w 2024r., dodano objaśnienie o następującym brzmieniu: „dla zasiewów w latach 2024 –2026 dopuszcza się wykorzystanie kwalifikowanego materiału siewnego zaprawionego w sposób inny niż zgodny ze standardem ESTA lub standardem równoważnym”. Oznacza to, że rolnik nie jest w chwili obecnej zobowiązany do stosowania materiału siewnego zaprawianego zgodnie z powyższymi standardami (chociaż jest to rekomendowane ze względu na zgodność z celami integrowanej ochrony i integrowanej produkcji roślin). Zgodnie z opinią Polskiej Izby Nasiennej po tym czasie (po 2026 r.) materiał siewny zaprawiony zgodnie z powyższymi standardami będzie dostępny na rynku w ilości zaspokajającej potrzeby systemu IP. Skorygowane metodyki znajdują się na stronie internetowej Głównego Inspektoratu Ochrony Roślin i Nasiennictwa, pod adresem: https://www.gov.pl/web/piorin/metodyki-ip.

Metodyki IP nie określają również bezwzględnego wymogu stosowania odmian zbóż wpisanych na listy odmian zalecanych do uprawy na obszarze województw, chociaż również w tym zakresie jest to rozwiązanie rekomendowane ze względu na gruntowne sprawdzenie tych odmian, w tym w produkcji towarowej, w warunkach klimatyczno-glebowych Polski. W metodyce integrowanej produkcji żyta na str. 11 znajduje się następujący zapis:

„Warto więc wybierając odmianę do siewu przeanalizować wyniki Centralnego Ośrodka Badania Odmian Roślin Uprawnych (COBORU), aby wybrać najlepszą odmianę, która w danych warunkach klimatyczno–glebowych da najwyższy plon (https://www.coboru.gov.pl/pdo/ipr).”

Na wskazanej stronie internetowej COBORU znajduje się wartościowa informacja dotycząca doboru odmian i kolejności korzystania z dostępnych list odmian (od listy odmian zalecanych do uprawy na obszarze województwa do listy odmian ze Wspólnotowego Katalogu Odmian Roślin Rolniczych, CCA). Wybierając odmiany warto w miarę możliwości kierować się wynikami fachowych doświadczeń COBORU, aby zmniejszyć ryzyko niewłaściwego doboru odmiany. Producent roślin wybierając odmiany z CCA, które nie były badane przez COBORU, powinien wziąć pod uwagę ich zgodność z celami IP.

 

WIR, zdjęcie adobe

Prognoza pogody

POZNAŃ Pogoda

Fotogalerie

Niniejszy serwis internetowy stosuje pliki cookies (tzw. ciasteczka). Informacja na temat celu ich przechowywania i sposobu zarządzania znajduje się w Polityce prywatności. Jeżeli nie wyrażasz zgody na zapisywanie informacji zawartych w plikach cookies - zmień ustawienia swojej przeglądarki.